Stadig flere velger å handle maten på nett. Både Kolonial.no og Marked.no vokser i ekspressfart og hver dag stikker det nye kunder innom butikkene på nett, skriver Aftenposten.

For to og et halvt år siden startet Kolonial.no opp med matbestilling. Marked.no, hvor Stein Erik Hagen er stor eier, åpnet sine elektroniske dører i februar i år. Begge to har funnet noen kjennetegn ved de som handler på nett.

Gründerne Karl A. Munthe-Kaas i Kolonial.no og Ole Petter Wie i Marked.no er enige i at kundenes handlemønster på nett skiller seg klart fra vanlige butikkunder.

Her er hovedpunktene:

  • Handlekurvene er større, over 1000 kroner i gjennomsnitt på nett, mens gjennomsnittet i de fysiske butikkene er under 200 kroner. Prismessig ligger imidlertid disse butikkene midt i feltet, sammenlignet med Rema, Kiwi, Meny og de andre kjedene, ifølge våre og andres pristester.

  • Kundene handler en til to ganger i uken, mens gjennomsnittsnordmannen handler rundt fem ganger i uken. Likevel kan det tenkes at nettkundene er innom vanlig butikk i tillegg.

  • Gjennomsnittskunden på nett kjøper mer frukt og grønt: 15,8 prosent av handlekurven er frukt og grønt hos Kolonial.no, nær 20 prosent hos Marked.no. I vanlige butikker er andelen rett under 10 prosent.

  • Fisk er også mer populært på nett. Begge nettaktørene melder om at mellom 3 og 4 prosent av handlekurven brukes til å kjøpe fersk fisk, mens gjennomsnittet i de fysiske butikkene er 1,2 prosent.

  • Sjokolade og godteri utgjør en mindre del av nettkurven. I nettbutikkene er andelen 1,4 prosent, mens ute i butikkene står sukkervarene for 2,5 prosent av omsetningen.

– Dette stemmer helt sikkert veldig bra, sier dagligvareekspert og partner i PA Consulting Erik Fagerlid, og legger til følgende begrunnelse:

– Ikke representative kunder på nett

– Netthandelskundene er foreløpig ikke representative for den norske dagligvarekunden. Geografisk holder de til i de store byene, de har dårlig tid – og hva kjennetegner folk med dårligst tid? De jobber kanskje litt lengre dager og tjener litt mer enn gjennomsnittet.

Til tross for at utvalget her ikke er representativt, er han enig i at denne gruppen forbrukere vanligvis også handler noe sunnere enn gjennomsnittet.

- Sjokoladeprodusentenes store mareritt

– Dette er sjokoladeprodusentenes store mareritt. Vi kjenner godt til eksempler på produsenter som har 30 prosent av omsetningen sin i løpet kundenes siste 30 sekunder av handlerunden. Det er impulskjøp når blodsukkeret er lavt, sier Fagerlid og konkluderer:

– Skal vi trekke dette veldig langt, så kan netthandelen gjøre folk flest sunnere. Vi handler da mer planlagt og mindre på impuls. Det er et spennende utgangspunkt, sier Fagerlid.

Kan gi mersalg

Mange har tidligere uttalt at netthandel vil gi mer rasjonelle kjøp og mindre impulskjøp. I første omgang kan det synes som om det er dette tallene fra Kolonial.no og Marked.no viser.

Likevel mener eksperter at det er en sannhet med modifikasjoner. Innen kort tid vil vi handle mer på impuls på nettet enn i en tradisjonell butikk.

De beste aktørene innen netthandel vil sørge for at det blir mer impulskjøp. Kjøper du for eksempel pølser, så kan det komme opp forslag til å kjøpe ketsjup, sennep, pølsebrød, lomper, brus osv. Det er ikke sikkert at pølser og ketsjup ligger ved siden av hverandre i butikken, men på nettet blir det enkelt å koble dem sammen, forklarte dagligvarespesialist Jan Hillesland i selskapet Big Blue & Company til Aftenposten tidligere i år.

Han anslår at 20–25 prosent av matvarene vi kjøper ute i butikken blir kjøpt på impuls.

Dette henger sammen med at bare 60 prosent av oss bruker handleliste.

I dagligvarebutikkene på nett skal de hjelpe oss med nettopp dette. Konseptene er bygget opp rundt handlelister, middagsplanleggere og menyforslag. Sånn sett føler vi at vi ikke impulshandler, mens nettbutikken ønsker at vi skal gå ut av nettsiden deres med størst mulig handlekurv.

Dermed kan det tyde på at i stedet for å impulshandle sjokolade på vei ut av butikken, så foreslår nettbutikken å servere litt ekstra fine grønnsaker til morgendagens middag, eller minne oss om at det er tre måneder siden vi sist kjøpte tannbørster og at det kanskje er på tide å bytte.

– I England, der netthandelen har kommet mye lenger, ser vi at nettbutikker studerer ditt handlemønster og tilbyr varer etter det. Over tid blir det mer impulskjøp på nett også i Norge, sier Fagerlid.