Klokken ni fredag formiddag møtte en gjeng fra Transportarbeiderforbundet og sympatisører fra andre LO-forbund opp foran Den norske isbilens lokaler i Stjørdal.

Målet er å hindre at bilen forlater lokalet. De ansatte som er organisert gjennom forbundet er i streik og mener at bedriften bedriver streikebryteri.

- Det er uorganiserte som kjører rutene når de organiserte er ute i streik. Det er klart streikebryteri, mener Roy Einar Nilsen, saksbehandler Midtnorsk Transportforening.

Andre blokade

De organiserte i Transportarbeiderforbundet streiker for å få innført en tariffavtale for sine medlemmer som jobber i Isbilen.

Streiken har vart i rundt en måned, og dette er ikke første gang forbundet arrangerer blokade. 19. mai var de også til stede for å hindre at isbilene kunne kjøre ut. Den gang avviste avdelingsleder i Den Norske Isbilen i Stjørdal, Thomas Küverling, at bedriften bedriver streikebryteri.

- Transportarbeiderforbundet tar feil. Bemanningen er ikke tatt opp, og vi disponerer ruter som vi vil fordi ingen sjåfører har faste ruter som de har rett til å kjøre. De to streikende har vært sykemeldt en lang periode, og rutene ble da tatt over av andre sjåfører. De har blokkert alle biler, det vil si også bilene til dem som ikke er organisert og jobber lovlig. De har ikke mulighet til å tjene penger nå, fordi de har provisjonsbetalt. De ødelegger for egne kolleger, sa Küverling til Adresseavisen 19. mai.

Adresseavisen har forsøkt å få en kommentar fra Den norske isbilen også fredag, men så langt ikke lykkes med dette.

- Ulovlig blokade

Den norske isbilen hevdet ved forrige blokade at aksjonen var ulovlig. Nilsen mener dette ikke stemmer.

- Dette er lov. Vi har bred erfaring med å gjøre dette fra tidligere. Blant annet gjorde vi lignende i 2010, da gods- og terminalarbeiderne var ute i streik, sier Nilsen i Transportarbeiderforbundet.

Fra venstre, Svein Vegard Mogseth, Petras Glebus, Ingjald Gaare; rød, Roy Einar Nilsen, front, Stein Borthen og Edvin Helland. Foto: Erling Skjervold