Etter at Rema introduserte kundeprogrammet Æ kom Kiwi og Coop etter med egne kundefordelsprogrammer. Også matvarekjeden Meny svarte med rabattprogram tidligere denne uken. Men pengene renner ut når matvarekjedene øker rabattene, skriver Dagens Næringsliv.

- Doblingen av bonusen på frukt og grønt alene koster oss et tresifret millionbeløp i 2017, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy, men vektlegger at de har ingen planer om å endre rabatten de har innført på frukt og grønt.

Frukt og grønt

- Målet er å få flere og mer fornøyde kunder, og når vi selger mer, så går totalregnestykket opp, sier han.

Også Coops lavpriskjede Extra gir rabatt på frukt og grønt.

- Når vi i januar har hatt rekordmange kunder i våre butikker samt en 20 prosent salgsvekst på frukt og grønt, så er dette med på å veie opp for det tresifrede millionbeløpet bonusen koster, sier kjededirektør Christian Hoel.

65 milliarder i året

Rema selger dagligvarer for rundt 65 milliarder kroner i året, men en rabatt på ti prosent på det kundene handler mest, vil fort vises på omsetningen.

- Vi investerer i å ha fornøyde kunder. Og det fortsetter vi med gjennom Æ, sier Remas kommunikasjonsdirektør Mette Fossum.