- Det er roligere når vi ligger og soler oss, sier Kiwi-sjef Jan-Paul Bjørkøy til Aftenposten. Han har ikke noe godt svar på hvorfor denne sommeren skiller seg fra i fjor.

Dagligvarekjedene har så langt nektet for at de tjente mer penger i juli. Høyere priser hos leverandørene og færre tilbudskampanjer har vært forklaringen på at matvareprisene steg mer på en måned enn det har gjort på over 30 år.

Nå kaller Kiwi-sjefen prisøkningen "helt spesiell".

- Vi kommer til å senke prisene fremover. Det kan jeg si med hånden på hjertet, sier Bjørkøy.

Han ble overrasket over prisstigningen på 3,2 prosent fra juni til juli i år.

Helt spesiell prisstigning

- Tallene fra juli viste et øyeblikksbilde. Generelt sett er det lavere prisjag i juli, og det drar seg til igjen i august og utover høsten, forklarer han og legger til at de fire siste årene har det vært svært lav prisstigning.

Hva hvis vi ser fem år tilbake?

- Da var det vekst, ja. Men poenget mitt er at den prisveksten vi så i juli, har vi ikke sett før. Og den var helt spesiell. Forbruket vårt har vært annerledes, med den sommeren vi har hatt, har folk kost seg mer. Men det forklarer ikke prisøkningen, sier han.

Men det var juli, sommer og sol i fjor også. Hva er forskjellen?

- Nei, det er ikke godt å si. Det er et sammensatt bilde.

Marginene skal ned

Kiwi-sjefen innrømmer at det har vært en måned med mer normalpriser enn i de andre månedene. Det gir seg utslag på bunnlinjen.

- Kiwi har budsjettert med tøffere priser i høst, og vi senker prisene i tråd med budsjettene. Vi satte ned noen priser i forrige uke, nå skal jeg tilbake på kontoret og kutte mer.

Hvor mye vil dere senke prisene med?

- Det kan vi ikke si, men det vil merkes.

Aftenposten spurte også hvordan vi kan etterprøve disse prisnedgangene, og fikk tilsendt tilbudsavisen fra denne uken med både nye og gamle priser. Han legger til at han håper vi vil følge med fremover for å vise at de mener det de sier.

- Nå har vi passert sommeren og det er noen måneder igjen av året. Marginene hos oss skal ned, slik vi har budsjettert med.

Betyr det at marginene deres i juli var høyere enn andre måneder?

- Ja, marginen vil gå ned nå. Men om det var høyere i juli har vi ikke oversikt over, vi fører ikke månedsregnskap. Vi må se på snittet over et tertial, og det avsluttes 31. august.

Ferie og sol

Var konkurransen dårligere i sommer enn tidligere i år?

- Konkurransen fungerer den, men det er roligere når vi ligger og soler oss. Vi har ferie, vi også.

Norgesgruppen, som eier Kiwi, tidligere at en av årsakene til de høye prisene har vært at det ikke har vært så mange tilbud og kampanjer i sommer som det er i de andre månedene. For øyeblikket har kjedene 10-kronersmarked, skolestartkampanje, fyll opp etter ferien-tilbud, fisk på tilbud og så videre. Fremover kommer andre sesongtilbud.

Kiwi har i mange år gjentatt gang på gang at de ikke kjører tilbud, bare "faste, lave priser". Likevel økte prisene i Kiwi fra juni til juli.

- Når det har vært en periode med færre tilbud i markedet, har det også påvirket prisene i Kiwi. Det skyldes at vi stort sett følger konkurrentenes tilbud. Dersom de har varer på tilbud, setter vi ned prisen på samme varen. Når de ikke har tilbud, har vi også vår faste pris på denne varen, forklarer Bjørkøy.