Generalsekretær Christina Bu i Norsk Elbilforening klarer imidlertid ikke å slippe jubelen helt løs. Hun er skuffet over at Regjeringen ikke sier noe om hva som skal skje med elbilfordelene på lengre sikt.

–I år har vi hatt enda bedre bevis for hvor godt elbilpolitikken virker. En fortsatt handlekraftig og styrket elbilpolitikk er avgjørende om vi skal nå de klimapolitiske målsettingene. Derfor er vernet av elbilen i dette statsbudsjettet helt avgjørende, men det må ikke bli noen sovepute for Regjeringen, sier Bu i en pressemelding.

Flere kjører elektrisk

Det totale personbilsalget ligger i år på omtrent samme nivå som i fjor, men elbiler utgjør en stadig større andel. Den ligger nå på rundt 13 prosent. I 2020 må andelen elbiler utgjøre 20 - 30 prosent hvis man skal nå målsettingen om et maksutslipp fra nybilparken.

Transnova støtter klimatiltak i transportsektoren gjennom bl.a. bygging av hurtigladestasjoner for elbil. Av statsbudsjettet går det frem at Transnovas oppgaver foreslås overført til Enova fra 2015, og satsingen på miljøvennlig transport vil finansieres over Energifondet.

Christina Bu krever at Enova prioriterer utbygging av ladestasjoner for elbiler. Hun viser til at etterslepet er stort. Enova får 202 millioner kroner ekstra å fordele som økt avkastning fra klimafondet.

Må gis bedre vilkår

Men det er ikke satt av penger for å bedre konkurransekraften til ladbare hybrider. –Ladbare hybrider må gis bedre vilkår slik at de i større grad kan konkurrere med gammeldagse bensin- og dieselbiler, men ikke elbil, understreker generalsekretæren.

Det går frem av statsbudsjettet at Regjeringen vil vurdere kjøretøy- og drivstoffavgiftene helhetlig, målet er å stimulere til bruk av ny teknologi, sikrere biler og mer miljøvennlige valg.

Stortingets klimaforlik fra 2012 slår fast at incentivene ved å kjøpe og eie elbil skal bevares ut 2017 eller til det er solgt 50 000 elbiler. Kristelig Folkeparti vil legge til rette for enda flere null- og lavutslippsbiler, opplyste stortingsgruppen til partiet på et frokostseminar denne uken.

50 000 elbiler til påske

Salget av elbiler er imidlertid større enn forventet. Mens det rullet 12 500 elbiler på norske skilter i andre kvartal i fjor, var antallet elbiler ved utgangen av tredje kvartal i år oppe i 36 000. Det er ventet 50 000 elbiler allerede ved påsketider.

På frokostseminaret fremholdt Bu at folk flest støtter opp om elbilpolitikken. Hun viste til Elbilforeningens siste medlemsundersøkelse, gjennomført i juni, som viser at elbileierne er fornøyd med satsningen på elbil i Norge.

–91 prosent er svært fornøyd med å være elbilist, mens ni prosent er fornøyd. Men mange ville ikke kjøpt elbil uten moms- og avgiftsfritak. Bare 16 prosent ville kjøpt uansett. Det er et veldig tydelig signal om at elbilfordelene må opprettholdes, understreket Bu.

Sparer penger

Blant dem som har kjøpt elbil, er 48 prosent mest opptatt av å spare penger, mens 27 prosent prioriterer miljøfaktoren.

En uavhengig spørreundersøkelse Elbilforeningen fikk gjennomført i sommer, viser at 51 prosent av befolkningen mener elbilfordelene bør videreføres til 2020.

PR- og kommunikasjonssjef Marina Maneas Bakkum representerte Nissan på frokostseminaret. Hun tok for seg selskapets erfaring som elbilprodusent under tittelen «Når selger elbilen seg selv».

–Det er noen år for tidlig. Derfor er det viktig å fortsette med politikken, og at politikerne har vilje til det, sa Maneas Bakkum.

Elbilutgaven Leaf hadde sin globale lansering i slutten av 2010, og kom til Norge i 2011. Bilen er blitt en større suksess enn både fabrikken og forhandlerne hadde håpet på. Over 135 000 eksemplarer er solgt, fordelt på 38 land. Med 1,8 milliarder kjørte kilometer på verdensbasis betyr det ifølge Nissan 311 millioner kilo CO2 spart så langt.

Halvparten solgt i Norge

Mer enn 14 000 Leaf er solgt i Norge. Det er rundt halvparten av alle i Europa. Bilen var nummer én på salgsstatistikkene i Bergen, Trondheim og Bodø i 2013.

Leder for transportavdelingen i miljøstiftelsen Zero, Kari Asheim, sa at elbilsatsingen er en del av det grønne skiftet. –I Norge har vi ren kraft. Parallelt med at vi skifter ut fossilbilene, vil også kraftproduksjonen transformeres til å bli grønnere, sa Asheim.

Hun mener at effekten av mer effektive fossilmotorer vil spises opp av transportveksten. Derfor er utslippsfrie kjøretøy helt avgjørende. Asheim ønsker svar på hva det politiske målet med den norske elbilsatsingen skal være.

–Politikerne bør gå sammen om et forlik som sier at 100 prosent av alle biler i 2020 skal være elektriske. Det vil si elbiler, ladbare hybrider og hydrogenbiler, sa Asheim.

Hybrid: Heller ikke i statsbudsjettet for 2015 er det foreslått avgiftslettelser for ladbare hybridbiler. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen