Hun var 14 år da hun først begynte å blogge. En litt overivrig 14-åring ifølge henne selv.

- Huff, det er nesten flaut å tenke på. Jeg var så opptatt av å få kommentarer på innleggene mine at jeg fartet rundt på alle blogger og kommenterte på nesten alt, småler Albertine Løseth Vestvik.

Nå har hun blitt 19 år, og blikket er rettet mer mot design, en interesse som utviklet seg underveis.

Ble designer

- Det begynte med at jeg utviklet min egen blogg, og fant frem til mitt eget uttrykk. Etter et års tid fikk jeg mer og mer interesse for selve designutviklingen, og begynte etter hvert å selge bloggdesigner.

Etter hvert har verdalsjenta, som er helt selvlært, fått flere store navn på kundeblokka. Den første kjendisen som fattet interesse for uttrykket hennes var Sophie Elise, en godt kjent rosablogger. I utgangspunktet tok Vestvik kontakt med realitykjendisen for å be om hjelp til å få solgt en design som var ferdigutviklet, men ikke solgt. Akkurat det fikk hun ikke hjelp til, men Sophie Elise likte det hun så, og ville derfor i stedet hyre Vestvik som sin egen faste bloggdesigner.

Etter det har flere kjente navn kommet til, blant annet Linni Meister, trondheimsbloggerne Erika Kvam og Julia Nyland, og sist ut artisten Alexandra Joner. Med slik ballast skulle Vestvik ha god greie på hva som gjør at en blogg lykkes.

Flere tips

Bloggdesigneren legger stor vekt på at bloggen må gi tydelige signaler med én gang du klikker deg inn på siden. Da bør leseren skjønne hvilken type blogg det er, uten å måtte lete seg frem til det selv.

I tillegg til en god design, er det viktig å gjøre bloggen kjent når den først er lansert. Det var der den 14 år gamle nyslåtte bloggeren Vestvik var litt overivrig.

- Det å kommentere under andres blogginnlegg en fin måte å være synlig på, men det er viktig ikke å være desperat. Kommenterer du under en annen bloggers innlegg ved å presse inn lenker til din egen blogg, oppfattes ikke det som særlig positivt. Da virker du ikke veldig interessert i det du nettopp har lest. Det er bedre å være hyggelig og deltagende, da får andre mer lyst til å se hvem du er, sier Vestvik.

I tillegg viser hun til Facebook, Twitter og andre sosiale medier som viktige plattformer for å vise frem bloggen, og få folk til å dele den videre.

Fotointeresse

- Gode bilder er viktige, for de utgjør så mye for førsteinntrykket. Headeren, altså bildet øverst på siden, er det første leseren ser, så det bør være et godt bilde av god kvalitet, sier Vestvik.

- Må man være glad i å bli fotografert for å lykkes med blogging?

- Det kommer jo an på hvilken type blogg du skal lage. Jeg har jo sett blogger der det kun brukes bilder av andre mennesker, for eksempel street fashion. Men som oftest er bloggen en slags dagbok på nett, og handler mer eller mindre om bloggeren selv. Da forventer leserne å bli kjent med hvem som står bak, også gjennom bilder.

- Selv syntes jeg det var ekkelt i starten, å posere og be andre ta bilde av meg, men nå er jeg vant med det.

Vestvik får ofte kjæresten, venner og familie ta bilder av seg selv når hun skal vise ting som dagens antrekk på bloggen, ellers går det mye i selvportrett tatt ved hjelp av selvutløser. Hun mener at bildene er svært viktig for suksessen til bloggen, og anbefaler bruk av et skikkelig kamera fremfor mobilbilder. Selv bruker hun også mye tid på å bearbeide bildene sine i Photoshop.

- Bloggen min er en moteblogg, ment som inspirasjon. Derfor har jeg ganske lite tekst, og flere bilder, forklarer hun.

Invitert på releaseparty

Torsdag denne uken får Vestvik en av sine hittil største uttellinger av bloggdesignjobben. Da reiser hun til Oslo for å delta på release-party for Alexandra Joners siste singel. Vestvik fikk personlig invitasjon fra Joner, etter jobben med bloggsiden. Invitasjonen kom som en stor overraskelse på Vestvik.

- Jeg er skikkelig spent og veldig nervøs. Jeg aner ikke hvordan jeg skal kle meg eller opptre, for jeg har aldri vært på noe lignende, sier Vestvik.

Med seg på turen har hun kjæresten og en solid bunke visittkort, egen design selvsagt.