Klokken åtte i morges hadde Pedersen time på verkstedet til bilfirmaet Bilmax. Endelig skulle han få utbedret ulyden i motoren. Men den gang ei. Nå frykter kunden at han må ta et mulig verditap på bilen på sin kappe.

- Hvor skal jeg nå henvende meg? Her er det jo ingen virksomhet lengre, sier Pedersen lettere fortvilt.

Advokat Ståle Spjøtvold i advokatfirmaet Bjerkan Stav som bistår bostyrer Morten Ustgård i samme advokatfirma, sier at boet i tiden fremover vil måtte vurdere alle slike henvendelser fra Bilmax' kunder.

I løpet av en uke

- Per i dag har Bilmax ingen til å hjelpe kundene i og med at de ansatte er sendt hjem. Bostyrer må nå, i samarbeid med blant annet banker, se om det kan være grunnlag for ny drift av firmaet. Hvis ikke, kan det bli aktuelt å henvise kundene til andre bilfirmaer. Alt dette håper vi å ha svar på innen en ukes tid, sier Spjøtvold.

Det var i sommer at Gunnar Pedersen kjøpte en brukt Alfa Romeo 159 for 199 000 kroner. Ifølge kjøpekontrakten hadde han tre måneders bruktbilgaranti. Han oppdaget raskt at det kom ulyder fra motoren og at bilen hadde karosseriskader.

En NAF-test bekreftet både ulyden fra motoren og skaden i karosseriet.

På verksted i 22 dager

Pedersen fikk imidlertid ikke verkstedtime før i oktober. Den ble stående 22 dager på verkstedet før han fikk den tilbake mandag i forrige uke.

- Karosseriskaden var utbedret, men ulyden fra motoren var der fortsatt. De har ikke gjort noe med motoren, og ikke engang prøvekjørt den, sier Pedersen.

I dag skulle han altså levere bilen på nytt på verksted, men ble møtt med stengt dør.

Konkurs: Oppslag om at Bilmax er slått konkurs møtte kunder som oppsøkte bilfirmaet i morgentimene i dag. Foto: Morten Antonsen