Kværner Verdal fikk tirsdag i oppdrag å bygge det første stålunderstellet til Johan Sverdrup-feltet i Nordsjøen. Kontrakten har en verdi på inntil to milliarder kroner, melder Kværner i en børsmelding tirsdag formiddag.

Dermed er krisen over for det tradisjonsrike offshoreverftet på Innherred.  Prosjektet vil gi arbeid til 350 Kværner-ansatte når byggingen når en topp neste år. I tillegg venter Kværner at rundt 1000 personer hos underleverandører vil være involvert.

Ordretørke har gjort at verftstomta på Ørin i Verdal har ligget brakk siden i fjor vår. I juni inngikk Statoil og Kværner Verdal en intensjonsavtale om bygging av to av de fire stålunderstellene som skal utplasseres på Sverdrup-feltet før produksjonsstarten i 2019.

Tirsdag kom endelig beskjeden om at den første kontrakten er i boks. Oppdraget omfatter understellet til den såkalte riser-plattformen, som bærer produksjonsrørene fra sjøbunnen og opp til havoverflata.

Intensjonsavtalen omfatter også understrellet til boreplattformen fra Sverdrup, men denne er foreløpig ikke bekreftet.

Riserunderstellet har alene en kontraktsverdi på to milliarder kroner. Designarbeidet er allerede godt igang, og understellet skal være ferdig sommeren 2017.

- Når vi nå går fra intensjonsavtale til signert kontrakt, er det i sannhet en milepæl, kommenterer Kværner-sjef Jan Arve Haugan i en pressemelding.

Krisen ved Kværner Verdal og andre norske offshoreverft oppsto da Statoil og andre operatører for to år siden tildelte et rush av byggekontrakter til utenlandske verft. Operatøren Det norske innstilte på å bygge understellet til Ivar Aasen-feltet i Verdal, men Statoil og partnerne ville det annerledes, og sørget for at kontrakten havnet i Italia.

Siden har Kværner jobbet intenst med å redusere kostnadene. Det har de klart, hevder Kværner-sjef Haugan.

- Kontrakten dokumenterer at Kværner i løpet av de seks siste månedene har bekreftet effekten av kostnadsreduksjoner og forbedring av konkurransekraft, sier han.

- Kværner har gjennom prosjekteringsperioden som startet i sommer demonstrert at de er konkurransedyktige i et internasjonalt marked, supplerer Margareth Øvrum, konserndirektør for Teknologi, prosjekter og boring i Statoil.

Johan Sverdrup-feltet inneholder 1,8-2,9 milliarder fat oljeekvivalenter, og er det største oljefunnet på norsk sokkel på flere tiår. Første fase av utbyggingen er beregnet å koste 100-120 milliarder kroner.

BÅRD OVE MOLBERG 95021523

baard.ove.molberg@adresseavisen.no