– Vårt sosiale engasjement kan ikke vurderes ut ifra medieoppslag, sier Hvalryg.

Hun sier at Reitangruppen og familien støtter og gir bidrag til både idrett, kultur og veldedige formål, men at de ikke alltid er opptatt av å fronte det gjennom media.

Adresseavisens kommentator Gunnar Okstad skriver i en kommentar at det eneste synlige som ligner på en form for filantropi fra Reitan er den årlige utdelingen av prisen årets Ladejarl.

Hvalryg peker på at de gir ungdom som har falt utenom nye muligheter gjennom samarbeid med Nav og ungdomsprosjektene Pøbelprosjektet og Streetfootball Norge. Reitangruppen er også hovedsamarbeidspartner til ungdomsorganisasjonen Mot og hovedsponsor til Regnskogfondet.

I tillegg støtter de Miljøagentene, Norges Musikkorps Forbund, Special Olympics og Gunhild Stordalens helse- og matinitiativ Eat.

Ovner til Kenya

Hvalryg sier at de også har støttet en gave på 10 000 etanolovner i Kenya, som blant skal hindre avskoging og kullosforgiftning som flere millioner mennesker dør av årlig.

– Vi har også gitt mangeårig bidrag til Røde Kors, sier hun.

– Fikk kanskje en vekker

Hun sier at de også har et enormt fokus på klima og miljø i egen drift, og peker blant annet på utfasing av palmeolje i Remas produkter og mer klimavennlige byggeløsninger som for eksempel butikken på Kroppanmarka som er tegnet av Snøhetta og bygd i samarbeid med Enova og Sintef.

– Reitan-familien har alltid gitt penger, tid og kompetanse uten tanke for egen vinning eller synlighet i media. Vi fikk kanskje en vekker nå fordi vi kanskje ikke har gjort det så synlig, men vi har samtidig ment at det viktigste arbeidet med vårt sosiale engasjement foregår hver dag. Dette er et arbeid som er svært viktig for oss og det gir en veldig god følelse for det vi gjør hver dag, og det vi har gjort i alle år, sier hun.