Over 200 000 reisende er rammet av streiken blant Norwegian-pilotene. Ifølge NHO luftfart har 70 prosent av disse ikke noe annet reisealternativ enn fly, og ikke uventet henvender svært mange av dem seg til SAS for å få reist:

– Vi har selvsagt solgt flere billetter på grunn av streiken. Nå står mange på venteliste på de mest trafikkerte strekningene. Vi er oppfordret til å øke kapasitet og få inn flere flyginger, men vi har valgt å vise respekt for konflikten og ikke gjøre det. Vi verken hever eller senker prisen heller. Det ville også være en innblanding i det som foregår, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til NTB.

Doblet togsalg

Johansen påpeker at Norge med sine fjorder og fjell gir flytrafikken en særstilling, og gjør oss sårbare for flystreik:

– Vi har vanligvis stor kapasitet mellom storbyene, men det har vært mye fullt nå og mange på venteliste.

Blant dem som har reisealternativ til fly, har mange tydd til tog og buss.

– Sammenlignet med samme periode i fjor har vi dobbelt så mange bestillinger den siste uka. Det begynte egentlig med en gang streiken var i gang, men med ekstra stor pågang fra fredag, sier pressetalsperson Erik Lødding i NSB Persontog.

Særlig strekningene fra Oslo til Stavanger, Bergen og Trondheim og fra Trondheim til Bodø har hatt stor pågang:

– Formiddags- og ettermiddagsavganger de nærmeste dagene er nå så godt som fulle, men er folk fleksible og kan reise tidlig eller sent, er det plasser igjen.

Fjerdevalget

Administrerende direktør Bjørn R. Østbye i Nor-Way Bussekspress har nå stor pågang og sier det minner om da askeskyen fra Island lammet flytrafikken for fire år siden:

– Vi var først litt overrasket over liten pågang da streiken begynte og lurte på om folk kanskje droppet reisen sin når flyene sto. Men så ble det mer pågang enn normalt i helga, og fra mandag økte det veldig.

Han har foreløpig ikke full oversikt over antall ekstra busspassasjerer:

– Vi har måttet sette inn noen ekstra busser på strekningene fra Østlandet til Vestlandet og et par ekstra busser fra Oslo til Trondheim ble satt inn forrige uke.

Han tror det er flere forklaringer på hvorfor det tok litt tid før de fikk ekstra passasjerer under streiken:

– Vi er ofte folks fjerdevalg, etter fly, tog og bil. Når de ikke er tilgjengelige, merker vi det. Men det er også mulig at folk som ikke absolutt måtte reise, utsatte turen sin. For dem som kanskje skulle på jobbreiser, er det også tekniske muligheter som gjør at for eksempel internmøter kan gjennomføres med videokonferanse og på Skype.