Fredag 10. og lørdag 11. april skal styret i Det Norske Travselskap (DNT) på befaring for å vurdere de fire alternativene til ny travbane i Midt-Norge, etter at Leangen Travbane er solgt. Alternativene er Klæbu, Malvik, Melhus og Orkdal.

Før jul bestemte en ekstraordinær generalforsamling i Midt-Norge Travforbund at Klæbu var førstevalget som ny travbane. Det ble bråk i etterkant, og Orkdal Tråvklubb klaget til DNT på at avstemningsprosessen var udemokratisk. I mars fikk de medhold av DNTs lovutvalg.

Skal evaluere

DNTs styre som skal nå velge hvor en ny travbane skal bygges, og derfor skal de på befaring, forteller styreleder Atle Larsen i DNT.

- Styret ønsker å få en gjennomgang og svar på en del spørsmål som varierer fra sted til sted, og fra styremedlem til styremedlem. Vi er en demokratisk valgt organisasjon, hvor styremedlemmene gjør seg opp sine egne meninger, sier Larsen.

Han håper at de er kommet langt i evalueringen til neste styremøtet 24. og 25. april.

- Da håper jeg vi kan begynne å sile alternativene og sitte igjen med et par, slik at vi kan gå i forhandlinger på detaljnivå. Jeg håper det er klart i løpet av sommeren, sier Larsen.

Allerede i oktober ble det kjent at eiendomsinvestor Ivar Koteng, Jenssen Invest, som eies av Grilstad-eierne Anton og Erling Jenssen, og Sparebank 1 SMN skulle kjøpe travbanen for å bygge boliger. Sparebanken har senere trukket seg fra kjøpet etter kraftig kritikk fra boligutbyggere som er kunder, og som mente at banken nå ble en konkurrent.

Venter skatteavklaring

Styret i DNT har utsatt å skrive under kjøpekontrakten med Koteng og Jenssen i påvente av svar på skattesøknaden.

- Salget av Leangen er nesten i mål. Vi har en kjøper og har kommet langt på oppløpet med salgsavtalen. Nå venter vi på avklaringen fra Skatt Midt, som skal uttale seg om skatteproblematikken ved salget. Vi sendte søknaden før jul, og er lovt svar i april, sier Larsen.

Dersom det blir klart i løpet av sommeren hvor ny travbane i Midt-Norge skal bygges, så regner Larsen med at det vil gå fire år før en ny bane kan stå ferdig bygd, og man kan begynne å rive på Leangen.