Et driftsresultat på minus 84 millioner og et underskudd før skatt på 116 millioner tillegges i hovedsak sviktende kyllingsalg for bondeeide Nortura.

De fire første månedene av 2015 er normalt svake for kjøttprodusenten, men underskuddet 1. tertial i år er betydelig større enn vanlig, skriver Nationen.

Les også: Norsk Kylling tapte en kvart milliard på to år

- Krevende

«Fjørfemarkedet er fortsatt i en krevende situasjon med en betydelig nedgang i produksjons- og salgskvantum. Samlet slaktekvantum for fjørfe er redusert med omtrent ti prosent sammenlignet med 1. tertial 2014,» skriver Nortura i en pressemelding.

Selskapet viser også til at innfasing av ordinær drift ved Norturas nye fabrikk på Hærland har tatt lengre tid enn ventet og medført høyere kostnader. Og så har endret distribusjonsmodell inn til Coop-kjedene vært krevende, ifølge pressemeldingen. Operative utfordringer har ført til økt svinn som har bidratt til det dårlige resultatet.

Les også: Tar ferie for å unngå permitteringer

Øker markedsandelene

Driftsinntektene har økt med om lag 70 millioner, 1,2 prosent, for selskapet så langt i år sammenliknet med i fjor. Konsernets samlede markedsandel i dagligvaremarkedet har økt med 1,2 prosentpoeng til 49,6 prosent. Produktkategoriene innen kjøtt i dagligvaremarkedet vokser beskjedent med en verdivekst på 0,3 prosent.

– Vi er inne i en ny konsernstrategiperiode med fokus på økt vekst slik at vi kan sikre bedre lønnsomhet i konsernet. I et svakt totalmarked er det tilfredsstillende å se at våre totale andeler i dagligvaremarkedet øker med 1,2 prosentpoeng i perioden, sier konsernsjef i Nortura, Arne Kristian Kolberg i pressemeldingen.