«Svære, tunge biler med store motorer blir ikke miljøvennlige bare fordi du putte inn et batteri og en ledningsstump».

Det skriver styreleder Henrik Baumann i Bauda AS i et leserinnlegg i Dagens Næringsliv tirsdag. Forhandlerkjeden Bauda står for en tredel av Toyota-salget i Norge.

– Ren klimakosmetikk

I leserinnlegget går Baumann til frontalangrep mot regjeringens planer om å gjøre ladbare hybrider billigere. Avgiftskuttet som regjeringspartiene varslet i revidert budsjett for to uker siden, vil særlig komme store SUV-er til gode.

Bilens oppgitte CO2-utslipp blir en viktig komponent i det nye avgiftssystemet fra regjeringen. Samtidig forsvinner den såkalte effektavgiften, som i dag «straffer» biler med stor motor.

Bauman mener avgiftsomleggingen er skivebom. Hovedproblemet, ifølge Toyota-forhandleren, er at metoden som brukes for å fastslå bilens CO2-utslipp, er fullstendig misvisende. Ladbare hybrider har for liten batterikapasitet til å kunne kjøre CO2-fritt over lengre turer, påpeker han.

«Å gi ytterligere skattelette til disse bilene er ren klimakosmetikk. Det blir som å gi skattelette til folk som sier de skal sykle til jobben», skriver Baumann.

Bare en fjerdedel på batteri

En nederlandsk studie viser at elektrisk drift kun står for en fjerdedel av kjørelengden på en ladbar hybrid. Resten av kjøringen foregår med en konvensjonell bensin- eller dieselmotor.

«De offisielle utslippstallene for ladbare hybrider er ikke til å stole på – de er ofte to-tre ganger høyere enn det som oppgis», skriver han i DN-innlegget.