Kverneland Bil i Trondheim hadde et tungt år i 2013. Volvo- og Ford-forhandleren hadde nylig flyttet fra nedslitte lokaler på Lade til et praktbygg i glass og betong på Tungasletta.

Lista ble hevet, men dessverre revet. Underskuddet før skatt ble på nesten 8,7 millioner kroner.

- Lufta hadde nok gått ut av ballongen. Prestasjonene var svakere etter flyttingen. Når kunden kommer til et flott og nytt anlegg, blir forventningene til hva vi leverer også høyere, sier administrerende direktør Tom Bendiksen (48).

- Kunden er gjest

Han kom inn i sjefsstolen i midten av januar i fjor. Nesten umiddelbart begynte han arbeidet med å få bilen opp av grøfta.

I et allmøte med de ansatte var stikkordene forandring, endring, ny kurs, samarbeid og ansvar. Og kanskje viktigst: Kunden i fokus.

- Det er kunden vi lever av. Da jeg kom inn hit før jeg begynte, på høsten i 2013, opplevde jeg at de ansatte så bort. Men kundene er våre gjester, påpeker Bendiksen.

Ett av tiltakene han innførte var en fast turnus for hvem som kommer kunden i møte for å servere kaffe eller wienerbrød. Alle ledere og mellomledere, inkludert Bendiksen selv, deltar i prosjektet.

Kverneland Bil er også i gang med Volvos selvutviklede PST-konsept, der «PST» står for «personlig servicetekniker».

Kuttet 15-20 årsverk

- Vi vil fjerne leddet med kundemottaker, slik at man kan ringe rett til teknikeren på verkstedet, møte teknikeren der inne og betale til vedkommende etterpå, sier Bendiksen.

Allerede nå henger i en plakat i salgslokalene som viser bilde av samtlige ansatte på verkstedet og hvor de holder til.

Den økte vekten på kundebehandling, medarbeiderne, interne prosesser og kostnader har på kort tid fått bilen på ny kurs. Resultatet før skatt i fjor ble 3,1 millioner kroner i pluss.

Samtidig er 15-20 årsverk kuttet i organisasjonen. I dag er det 48 ansatte i Trondheim.

- Vi måtte heldigvis bare si opp to stykker da vi outsourcet tjenesten for klargjøring av biler, sier Bendiksen, som omtaler prosessen som «tøff».

- En del uryddighet

- Jeg ville ha en forankring i organisasjonen før jeg satte i gang. Det var nok en del som satt på bakerste benk og var negative. Målet har vært å snu negativ energi til positiv energi, sier han.

I det store bildet er kostnadene kommet under kontroll.

- Det var en del uryddighet, blant annet når det gjaldt innkjøp og generelt forbruk. Dersom noen ikke fant en batterilader, så kjøpte de en ny, for å sette det på spissen. Kulturen var feil, sier Bendiksen, som er bevisst sin egen rolle.

- En leder som gjør endringer kan fort bli sett på som den store, stygge ulven. Men jeg har invitert til samspill og teamarbeid. Det har vært høyt under taket for å si sin mening. Men når beslutningen er tatt, må alle være med. De ansatte er helt avgjørende for at vi skal klare å stabilisere oss på et høyere nivå, sier han.

Selv kom han fra sjefsjobben hos den nordnorske bilforhandleren Bil i nord, der han også gjennomførte en lignende omstillingsprosess. Han har også vært administrerende direktør i Tromsø idrettslag.

Brann i Steinkjer

- Jeg var blant annet med og ansatte Per Mathias Høgmo. Men jeg har vært gift med en trønder i 20 år, så jeg holder selvsagt med Rosenborg, sier han.

Kverneland bil eies av Stavanger-familien Kverneland, som driver bil-, restaurant og eiendomsvirksomhet på flere steder i landet. Tom Bendiksen er sjef for bilforhandlerne i Trondheim og Steinkjer.

Også i Steinkjer ble årsverk kuttet i fjor.

- Og 14 dager etter at jeg begynte i jobben, brant anlegget vårt ned. Siden da har vi drevet på to ulike steder, og det er ennå noen måneder igjen til vi kommer inn nye lokaler, sier Bendiksen.

Årsregnskap
Kverneland Bil Trondheim AS (inkludert Steinkjer)
Millioner kroner20142013Endr. i %
Inntekter378,7387,9-2,3
Driftsresultat4,9-7,9-
Res. før skatt3,1-8,6-