Mandag skrev adressa.no at to av fem byggefirmaer tilbød Jan Rune Brovold å betale svart, da han la ut jobben med å skifte tak på garasjen på Mittanbud.no.

Skatteetaten er godt kjent med at deler av det svarte arbeidet formidles via nettsider som Mittanbud.no.

- En undersøkelse fra 2014 viser at 1 av 10 oppdrag kjøpes via nettet, og at anbudstjenester på nett er kontaktkanalen for 4 prosent av de som kjøper svart arbeid, sier avdelingsdirektør for Skattekrim i Skatt Midt-Norge, Ingunn Aarnes.

Elleve prosent kjøpte svart

Undersøkelsen Aarnes viser til er laget av Opinion på oppdrag av Skatteetaten. Av 2000 deltakere i undersøkelsen, svarte elleve prosent at de hadde betalt svart for tjenester i løpet av de to siste årene. Det er en nedgang fra 2011, da 20 prosent svarte det samme.

- Det er innen renhold og snekkerarbeid det er kjøpt mest svarte tjenester. Erfaringen viser at lavere pris og god tilgjengelighet gir generelt høy aksept for å kjøpe svart, sier Aarnes.

- Villige til å kjøpe svart

- Burde holdningene til kjøperne av disse tjenestene vært bedre?

- Ja, åpenbart. Erfaringene fra uropatruljen viser at privatpersoner er villige til å kjøpe svarte tjenester, sier Aarnes.

- Hva gjør dere for å hindre at svart arbeid tilbys og utføres i denne bransjen og lignende håndverkeryrker?

- I Trondheimsregionen samarbeider vi med toll, arbeidstilsyn, kemner, politi og Nav for å styrke innsatsen. Vi har også en operativ uropatrulje som er ute og undersøker forholdene på bygge- og anleggsplasser. I tillegg har vi i Skatteetaten egne skattepatruljer i de store byene i Midt-Norge, sier Aarnes.

Kaster ut bedrifter

Daglig leder for Mittanbud.no, Håvard Bungum, sier at nettstedet kontinuerlig jobber for å redusere problemet med at svart arbeid formidles gjennom dem.

- Får vi tilbakemeldinger om at en bedrift tilbyr svart arbeid, kaster vi den ut. Det samme gjelder enkeltpersoner som etterspør svart arbeid. Vi stiller også krav om at bedriftene må være registrert i Brønnøysundregistrene, noe som luker ut løsarbeiderne. Om en bedrift ikke er registrert i momsregisteret, gir vi kunden beskjed om å være oppmerksom, sier Bungum.

Han mener imidlertid det er en større andel av det totale svarte arbeidet som går utenfor formidlingsnettstedene, noe også Skatteetatens undersøkelse viser.

- Det kanskje viktigste verktøyet vi har for å luke ut useriøse aktører, er tilbakemeldingene fra kundene. I mai passerte vi over 40 000 tilbakemeldinger, og disse bidrar til at dårlig fremferd ikke gjentar seg, sier han.