Det er det nyoppstartede firmaet Mobitroll, med hovedkontor i kjemibygget på NTNU, som har utviklet appen som nå skal brukes til undervisning i Storbritannia.

Professor i spillteknologi ven NTNU, Alf Inge Wang, mener prosjektet er gode nyheter for selskapet.

- Vi ble startet opp i desember i fjor og er foreløpig i startfasen. Nå skal vi bruke appen i et prosjekt hvor 30 britiske skoler deltar. Det gir oss både muligheter til å teste den, videreutvikle den og samtidig vise oss frem, sier Wang.

8,5 millioner elever

Prosjektet i England er i første omgang rettet mot elleveåringene i skolen. Når prosjektet er over skal det evalueres. Er det suksessfullt, kan det bli satt i gang i større skala i England. Da er potensialet 8,5 millioner elever fordelt på 30 000 skoler.

- Da vi snakket med myndighetene var svaret at de ville følge opp prosjektet, og at de spesielt var ute etter målbare resultater, slik som mer motiverte elever eller bedre læring. Hvis dette skjer, kan det være at flere tar appen i bruk, sier Wang.

Litt som Buzz

Den nevnte appen har fått navnet «Lecturequiz» og har en plattform som opprinnelig ble utviklet av Wang sammen med to masterstudenter han var veileder for. Professoren har selv brukt den i undervisning ved NTNU.

- Den fungerer litt som spillet Buzz på Playstation på den måten at det er flere forskjellige måter å presentere spørsmål på og flere spillmoduser. Forskjellen er at det ikke er noen begrensning på hvor mange som kan delta, så lenge det trådløse nettverket kan håndtere datamengden, sier Wang.

- Fordelen i en læringssituasjon er at elever og lærer kan kommunisere med hverandre gjennom teknologien, og at elevene blir aktivert. En annen fordel er at alle som deltar på quizrunden får direkte tilbakemelding på om de har forstått stoffet det spørres om eller ikke. Læreren får også opp statistikk som viser hva elevene har forstått og svart riktig på, og hvor elevene svarer feil, legger han til.

Vil skape arbeidsplasser

Mobitroll er et start-up selskap fra NTNU opprettet i samarbeid med det britiske selskapet We are human, som blant annet jobber med utvikling av apper, design og illustrasjoner.

- Vi har hatt stor hjelp fra We are human for å etablere oss på det britiske markedet. De har hjulpet oss inn på det som nå er det største prosjektet for IKT-læring i England. I tillegg har de et nettverk og en erfaring som kommer til å bli veldig viktig for oss. NTNU hjelper oss å videreutvikle selskapet kommersielt, sier Wang.

Han forteller at selskapet også har fått kontakt med giganter som Apple og Google gjennom skoleprosjektet i England.

- Det er spennende å komme i kontakt med disse. Målet er å tjene penger på selskapet og skape arbeidsplasser, sier Wang.

Mobitroll har foreløpig én programmerer som er ansatt på heltid. I tillegg er flere er tilknyttet på deltidsbasis. Wang forteller at han fortsetter i professoratet på NTNU til høsten, og vil holde undervisning som før. Selv tjener han ikke penger på sin deltakelse ennå.

Utvikler flere produkter

Selskapet er også i gang med å utvikle andre apper, som har mer potensiale for inntjening på kort sikt, enn læreappen

- I løpet av året vil vi ha klar en app som retter seg mot næringslivet og kan brukes blant annet til konferanser og møter. Den bygger på samme plattform, men har andre funksjoner og design, sier Wang.

Professor i spillteknologi, Alf Inge Wang ved Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap (IDI) på NTNU.