Gå til mobilutgaven
Tips oss 24 timer i døgnet på 07200!
  • Send SMS eller MMS med bilder til 07200, kodeord TIPS
  • Send epost til 07200@adresseavisen.no
  • Ring 07200 (telefonen er betjent hele døgnet)

Hver måned belønner vi det beste tipset med inntil 10.000 kroner. Alle tips blir vurdert. Du kan også benytte dette skjemaet:

forsiden / Økonomi

Ny burgerkjede til Trondheim

Illustrasjonbilde (Foto: Adresseavisen)

Illustrasjonbilde Foto: Adresseavisen

Ny burgerkjede til Trondheim

Norgesgruppen åpner kjedekonseptet Burgy, som de håper skal bli Norges mest populære spisested for hurtigmat.

Tine tjente på is og ferdigmat

Nordmenn spiste mye is i sommer, og sammen med økt salg av ferdigmat bidro isspisingen til at meierikjempen Tine forbedret resultatet i tredje kvartal.

Danskene vokser

Danske Bank i Norge vokser og leverer et resultat etter tredje kvartal på totalt 2 076 millioner kroner før skatt. Dette er 16 prosent bedre enn på samme tid i fjor.

Kutter kostnader med 260 millioner

Inntekstsvikten i Polaris Media fortsetter. Konsernet kompenserer med kostnadsreduksjoner. I løpet 2014-2016 skal rundt 260 millioner kroner være spart.

Lykkelig som liten uten Lykke liten

Bunnpris tjener penger igjen etter tapsåret 2013. Men planen om å vokse seg stor i distriktet er droppet etter at Coop vant kampen om Ica.

Stordalen og Hegnar vil kjøpe Hurtigruten

Hurtigruten har mottatt et tilbud om kjøp av selskapet fra et investeringsfond og to selskaper som kontrolleres av Petter Stordalen og Trygve Hegnar.

Kraftig forverret Statoil-resultat

Statoil presenterer som ventet et justert driftsresultat for tredje kvartal som er nesten 10 milliarder kroner svakere enn på samme tid i fjor.

Eksperter: Vi får likestilling – om 81 år

Hvis du venter på likestilling på arbeidsplassen, må du forberede deg på å vente lenge. Ifølge Verdens økonomiske forum (WEF) blir det først fullstendig like vilkår for kjønnene i 2095.

Wordfeud-gründeren med nytt spill

Håkon Bertheussen starter med å teste bilspillet Race Day i Canada.

Millionbot til Ryanair

Flyselskapet Ryanair er dømt til å betale erstatning på 8,1 millioner euro – 68 millioner norske kroner – for brudd på franske arbeidsmiljøregler.

- Vi har lidd av kollektiv høydeskrekk

Arbeiderparti-politiker Geir Waage vil la Odd Reitan og andre gårdeiere bygge høyere i Midtbyen.

Saken oppdateres Last inn siden på nytt

Et nytt kjedekonsept som spesialiserer seg på hamburgere skal til å etablere seg i Trondheim. Hamburgerkjeden Burgy, skal også selge sandwicher, wraps, salater, desserter, kalde og varme drikker. Norgesgruppen åpner sitt første spisested i den nye kjeden når Sirkus Shopping på Leangen åpner den 4. oktober.

- Burgy skal være et nytt mat i farten konsept. Det skal være et godt spisested med fersk, variert og smakfull mat av gode råvarer. Det skal skille seg ut med en god produktkvalitet og atmosfære, sier Kine Søyland, som er kommunikasjonssjef i Norgesgruppen.

LES OGSÅ: Burger heaven

Både sunt og mindre sunt

Ifølge jobbannonsen til Burgy har de ambisjoner om at Burgy skal bli landets mest populære spisested for et raskt måltid. I annonseteksten søker de etter daglig leder og 20 ansatte. Matoppskriftene skal være utarbeidet sammen med kokker fra Kulinarisk Akademi. I annonseteksten sin skriver de at råvarene deres skal være bedre enn konkurrentenes.

- Burgy skal være en matbit av høy kvalitet. Utover dette vil det være både sunne og mindre sunne produkter, sier Søyland.

LES OGSÅ: Den ene haugen med mat gjør deg fet og syk

Norgesgruppen har allerede etablert Deli de Luca og Mix, som fungerer som en slags krysning mellom servicehandel og serveringssteder. Kommunikasjonssjefen vil ikke si noe om hvem de regner som de største konkurrentene.

-Burgermarked i vekst

- Vi vil konsentrere oss om å levere et bra konsept. Konkurrentene er mange, men vi har tro på at Burgy vil skille seg ut og klare å etablere seg, sier Søyland.

- Norgesgruppen jobber kontinuerlig med å utvikle nye konsepter for servicehandel. Vi ser at burgermarkedet er i vekst, og at det er en mulighet til å ta en posisjon, sier Søyland.

Søyland forteller at spisestedet i Trondheim blir et pilotprosjekt som vil være med på å avgjøre hvordan den videre etableringsprosessen av andre spisesteder i kjeden vil foregå.

LES OGSÅ: Norges dyreste burger selges fra kro

-Vil ha rent kjøtt

En rapport fra Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) kom i 2009 frem til at tilbudet er helt i utakt med typen mat som blir etterspurt. Rapportforfatter Annechen Bahr Bugge tror hurtig kvalitetsmat har noe for seg.

-Folk vil ha flere rene kjøtt- og fiskeprodukter. Billig og usunn hurtigmat har vært populært blant ungdom og blant menn med lav utdanning. Samtidig kom det i vår undersøkelse frem at kvinner krever sunn hurtigmat, sier Bugge.

Må konkurrere med sushi

Hun tror såkalt kvalitets-hurtigmat vil konkurrere med blant annet sushirestauranter.

- Sushi- og smoothie-barer har blitt veldig populært i de store byene, sier Bugge.

Hun advarer likevel mot å overdrive markedsføringen om "sunne" produkter.

- I vår undersøkelse sa en stor andel av de spurte at de misliker reklame om sunn mat, mens sannheten er en helt annen.  må kunne dokumentere påstandene sine, sier Bugge.

Vis kommentarer

Adresseavisen ønsker en åpen og saklig debatt. Alle innlegg blir kontrollert før publisering. Debatten er åpen kl 07 (08) - 24. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg. Ditt fulle navn må enten gå fram av epost-adressen eller oppgis som brukernavn/Facebook-profil. Debattregler

comments powered by Disqus