I januar åpner Wayne's Coffee kaffebar nummer to i Trondheim, på Trondheim Torg. Foto: WAYNE'S COFFEE

- Det er fordi kaffemarkedet er i stor vekst, og det er ikke mange kaffehus som Wayne's her. At det kommer til Trondheim også, er fordi nordmenn drikker mest kaffe i verden. City Syd er et naturlig knutepunkt inn til Trondheim og er det største kjøpesenteret, sier daglig leder Kenneth Drazkowski i Wayne's Coffee på Tiller.

Han har mål om en omsetning på 5,5 millioner kroner neste år.

Til Trondheim Torg

I januar åpner Wayne's Coffee også en kaffebar i kjøpesenteret Trondheim Torg. Foruten kaffe, selger Wayne's Coffee blant annet kaker, kjeks, muffins, smoothie og salater.

- Det er enkle, gode lunsjretter vi lager selv fra bunnen, sier Drazkowski.

Den amerikanske kaffebarkjeden Starbucks åpnet sitt første utsalg i Norge i februar i år, på flyplassen på Gardermoen. Umoe Restaurant Group, som sitter med rettighetene til merkevaren i Norge, har varslet åpning av flere utsalg fremover. Også den svenske kjeden Espresso House er på vei inn i Norge, ifølge Dagens Næringsliv.

- Rom for flere

Men Drazkowski frykter ikke sterkere konkurranse.

- Det er bare positivt, i forhold til at Stabucks og Espresso House har sine egne konsepter. Da må vi ha fokus på det vi er gode på, kvalitet og service. Konkurranse er kjempebra for alle. Da må man skjerpe seg, sier Drazkowski.

- Er det ikke nok kaffebarer i Trondheim?

- Nei, nordmenn drikker mest kaffe i verden, i et land hvor vi kjøper mer og mer takeaway, en kjapp kaffe i hånden. Det er rom for mange flere kaffebarer i Trondheim, sier Drazkowski.

Wayne's Coffee åpnet sine første kaffebarer i Norge i 2008, og vil etter å ha åpnet sju nye utsalg i høst ha 23 kaffebarer i Norge. Kjeden opplyser selv at den er Skandinavias største kaffebarkjede, med 120 utsalg. Wayne's Coffee har også virksomhet i andre europeiske land.

Daglig leder Kenneth Drazkowski i Wayne's Coffee på Tiller mener det er plass til mange flere kaffebarer i trønderhovedstaden. Foto: RON HOLAN