SAS satser knallhardt for å beholde sin ledende posisjon i Norge gjennom flere passasjerrettede tiltak, bl.a. raskere sikkerhetskontroll på Gardermoen.

I løpet av få uker skal det kriserammede selskapet også presentere et trettitalls nye ruter som skal være den nye sommersatsningen for neste år.

Etter det Aftenposten kjenner til legger SAS opp til å øke antall ruter i et raskt voksende fritidsmarked. Hvor de nye rutene kommer er foreløpig ikke kjent, men trafikkstrømmen fra nord går mot det sørlige Europa.

Ikke bare Oslo

Derfor er det all grunn til å regne med at det er snakk om ruter til Middelhavskysten, først og fremst - til de populære feriemålene i Spania, Hellas, Frankrike og Tyrkia.

Her vil Norge få sin andel av nye ruter. I det senere året har SAS i tillegg til Oslo også bygd seg opp med direkteruter fra de andre store flyplassene i Norge - Bergen, Stavanger og Trondheim.

Med tilgang til ny kapital gjør SAS også flere produktendringer for å styrke sin posisjon på det viktige innenriksmarkedet i Norge.

Raskere på flyplassen

Etter det Aftenposten kjenner til er dette tiltak som SAS vil innføre relativt raskt:

  • Egen korridor i sikkerhetskontrollen for fullprisbetalende også på innland, etter modell fra «fast track» for utenlandsreisende.

  • Egen innlands-lounge på Oslo Lufthavn, også dette for de fullprisreisende. Det kan også bli mulig for andre SAS-reisende å betale seg inn.

  • To klasser på innenriks; økonomi og økonomi ekstra.

  • Oppgraderer matserveringen om bord, mat inkludert for de som reiser på økonomi ekstra.

For SAS er det ikke minst viktig å markere seg med et annet produkt enn det Norwegian opererer med, og å tilby ekstra fasiliteter og bedre service for de som ønsker å betale for dette.

Raskt og effektivt

Professor Tor W. Andreassen ved Institutt for markedsføring på BI sier at det er smart av SAS å legge opp til flere direkteruter ut fra Norge:

- Mye av suksessen til Norwegian har jo vært akkurat det, at folk kan flys direkte til sine bestemmelsesteder ute i Europa og slipper veien om en mellomlanding på Kastrup, sier Andreassen til Aftenposten.

Han er også klar på at viktigere enn lounge på innland vil være å sikre en effektiv og rask reise for passasjerene.

- Det er begrenset behov for feks matservering i lounge eller på fly for de som reiser på raske innenriksreiser. Da er de viktigere med tilbud om raskere gjennomgang i sikkerhetskontrollen og at SAS fortsetter å ha like god punktlighet fremover. Reisende vil ha sikkerhet for en raskt og effektiv reise, sier Andreassen.