I oktober hadde butikkene på Sirkus Shopping en samlet salgsinntekt på 106 millioner kroner. Daglig leder Trine Foosnæs sier at de to første månedene har gått veldig bra.

- Vi er blitt et lørdagssenter, og vi har hatt bra besøk. Vi har gått fra å være et nærsenter til å bli et regionalsenter, og folk som kommer hit har gjerne flere ærender enn å bare kjøpe melk og brød, sier Foosnæs.

Hun sier at en stor kundeandel kommer med bil, og det ser ut til at senteret kommer til å nå tre millioner kunder i løpet av ett år.

LES OGSÅ: Sjekk hvor kundene legger igjen mest penger

Fornøyde butikker

Marit Melbye er butikksjef i Pikant Under, som spesialiserer seg på salg av undertøy for kvinner. Hun sier butikken har hatt mange kunder i oppstarten, men at det nå er litt roligere på hele senteret.

- Nå har vi omtrent tretti kunder hver dag, og alle skal kunne finne en BH som sitter riktig. Vi gleder oss veldig til førjulstiden, og håper på mye handel, sier Melbye.

Bare Røre Pannekakeland er én av flere butikker som selger mat på kjøpesenteret, og assisterende daglig leder Siri Stendahl sier salget har stabilisert seg etter åpningen.

- Vi har sikkert minst femti-seksti kunder hver dag, men det kan selvfølgelig komme flere innom i helgene, sier Stendahl.

- Salget går opp i desember

Jomar Bakken, daglig leder i Volum Musikk & Film, er fornøyd med den første tiden på Sirkus Shopping.

- Det er litt rolig på formiddagene, men vi har veldig gode helger. På en gjennomsnittlig lørdag har vi mellom 90 og 130 innslag på kassa, og i hverdagene varierer det fra 40 til 80, sier Bakken.

Han sier at salget pleier å gå opp voldsomt i desember.

- Spesielt fra 10. desember vil vi kunne få mellom 1000 og 1500 innslag på kassa hver dag, og det kan bli opp mot 2000 de siste par dagene før julaften. På 22. desember i 2009 hadde vi en omsetning på 160 000 på KBS. Vi selger mye i-siste-liten-gaver her, sier Bakken.

LES OGSÅ: Stjal pengeskrin fra Sirkus shopping

LES OGSÅ: Julehandler for over 50 milliarder

- Litt nedgang i Midtbyen

Jon Magne Elshaug, sektorsjef for eiendom og marked i Trondos, sier at City Lade ikke merker noe til konkurransen fra Sirkus Shopping.

- Vi hadde en viss føling med det første uka, men vi merker ikke mye til konkurransen. Vi har ikke et veldig sammenfallende kundemønster. Et besøk på City Lade er ofte forbundet med storhandel, og jeg har ikke inntrykk av at Sirkus Shopping ligger i storhandelsgata, sier Elshaug.

Daglig leder for Midtby-gruppa, Jarle Pettersen, sier at konkurransen fra Sirkus Shopping er som forventet.

- 91 av omtrent 350 butikker i sentrum leverer tall til oss, og disse viser en nedgang i omsetning på seks prosent i oktober i forhold til samme tid i fjor. Dette er som forventet, sier Pettersen.

Han sier at omtrent 55 prosent av butikkene som har etablert seg på Sirkus Shopping også er sentrumsbutikker.

- Noen av de unike butikkene i Midtbyen har likevel hatt en økning i omsetningen i oktober på 15-20 prosent, sier Pettersen.