- Vi har jobbet med møbelbransjen i flere år, og selskapene har bekreftet at de skal innrette seg etter reglene, men det har ikke skjedd. Det er skuffende, for reglene er relativt enkle, sier Jo Gjedrem, fagdirektør i Forbrukerombudet til aftenposten.no.

Ombudet mener møbelkjeden til fotballprofil Martin Andresen bryter markedsføringsloven med sine salgskampanjer.

- Skeidar har villedet forbrukerne til å tro at varene er redusert i pris når de ikke er det. Slike kampanjer lokker effektivt til seg kunder, og da er det viktig at forbrukerne kan stole på at salgsprisene er reelle, sier Gjedrem.

Stabæk-spiller og tidligere Vålerenga-trener Martin Andresen er konsernsjef og største eier i SkeidarLiving Group, som driver møbelbutikkene Skeidar og Living. Dersom ombudet vinner frem og Skeidar fortsetter å markedsføre salgene sine på samme måte, kan Andresens selskap ende opp med en bot på 800.000 kroner.

Må bruke førpris før salg

Forbrukerombudet viser til flere konkrete eksempler på det de mener er regelbrudd. I september reklamerte Skeidar med en rabatt på 2000 kroner på en sofa til 7995 kroner i en av sine kampanjer.

- Sofaene markedsføres som en salgsvare kun én uke etter at forrige kampanje med samme tilbudspris, var avsluttet. Å hevde at varen er satt ned med 2000 kroner når  prisen var den samme så sent som én uke før, anses som villedende.

Gjedrem sier det er et krav at varene som oppgis å være på tilbud, må ha vært solgt til førpris de siste seks ukene før salget.

- Dersom det for eksempel bare har gått to-tre uker siden forrige gang varen var på salg, vil dette være for kort tid til å etablere en reell førpris, sier Gjedrem.

Forbrukerombudet har i lengre tid arbeidet med å stanse villedende markedsføring av salg i møbelbransjen. Aktører som Bohus, Skeidar, Living og Møbelringen har lovet å innrette seg etter markedsføringsloven.

- Vær på vakt ved hyppige salg

Reglene er, ifølge ombudet, at butikker som markedsfører salg, skal oppgi enten førpris eller avslag i prosent. Dette skal sikre at forbrukerne får informasjon om at varene virkelig er satt ned i pris og med hvor mye. I tillegg må prisavslaget være reelt, noe som betyr at varen skal selges rimeligere enn butikkens egen førpris.

Dersom butikken ofte har salg på den samme varen, er det grunn til å mistenke at salgsmarkedsføringen er villedende, mener forbrukerombud Gry Nergård.

- Se ikke bare på det påståtte avslaget i annonsen, men sjekk om prisen virkelig er god sammenlignet med prisene ellers i markedet, råder hun.

Skeidar kan klage vedtaket inn for Markedsrådet innen tre uker for å få en ny behandling.

Martin Andresen tok nylig over som konsernsjef i selskapet. Han henviste til visekonsernsjef Erik Moe for spørsmål om annonsen. Moe kunne ikke svare på spørsmål om den aktuelle sofaen.

- Vi mottok vedtaket denne uken og har ennå ikke rukket å se på det. Vi vil svare innen fristen, sier Moe.