Boost Communications fikk kontrakt på å lage en mobilversjon av den engelske fotballklubbens hjemmeside i mars i fjor, og har etter det fått flere kontrakter med de lyseblå fra Manchester.
Nå har City bedt Boost om å hjelpe klubben med en ny strategi for å øke annonseinntektene på nettbrett og mobil, samt å utvikle en bedre teknologi for annonser på mobile enheter.
- Vi tror det ligger en stor oppside i å gjøre mobilannonser smartere enn de er i dag. Mobilen er et helt annet medium enn en PC, men så langt har de fleste aviser og annonsører kun forsøkt å gjøre det samme som på en PC, men på en mindre skjerm, skriver daglig leder Øystein R. Skiri i Boost Communications i en pressemelding.
Offentlig støtte
Boost har fått 6 millioner i støtte fra Innovasjon Norges IFU-ordning (se fakta) for å gjennomføre prosjektet.
Hans Fredrik Emdal, seniorrådgiver i Innovasjon Norge, har stor tro på planene.
- Vi har fulgt Boost gjennom mange år nå, og de har vært dyktige til å forske frem nye løsninger og få dem kommersialisert i markedet. Prosjektet er et godt eksempel på hvordan vår IFU-ordning kan være med på å åpne nye muligheter for norske bedrifter internasjonalt, sier Emdal.
Planen er å invitere andre klubber og nettsteder til å ta i bruk det nye systemet.
Ny, internasjonal teknologi
Skiri i Boost er meget fornøyd med at Innovasjon Norge vil støtte arbeidet.
- Slike satsinger medfører alltid en økonomisk risiko, og derfor er det veldig positivt at Innovasjon Norge kan stille med både strategisk og økonomisk støtte for å drive frem ny, internasjonal teknologi, sier han.