Adressen som e-posten blir sendt fra, slutter på @netcom.no. Likevel er e-posten ren svindel, ifølge teleselskapet NetCom.

–Dette kommer absolutt ikke fra NetCom. Det skjer dessverre fra tid til annen at store firma blir utsatt for slike forsøk som man kaller «phishing», sier kommunikasjonsrådgiver Charlotte Erikstad

«Phishing» er digital snoking etter sensitiv informasjon, som for eksempel passord eller kredittkortnummer, ifølge Wikipedia.

- Sjekk avsenderen

«Vi har lagt merke til at du har betalt regningen to ganger på samme tid. For å bekrefte tilbakebetalingen: Klikk her for å oppdatere din informasjon,» heter det i e-posten som flere har mottatt i dag.

–Man skal aldri klikke på slike linker og oppgi informasjon. Rådet er alltid å sjekke at avsenderen er ekte, sier Erikstad.

Sunn skepsis

Hun sier phishing kan avsløres på blant annet dårlige språk, avsenderadresse og dersom det henvises til en ekstern nettside, noe som var tilfellet i e-posten som ble sendt ut i dag.

–Våre e-postadresser har @netcom-gsm.no til slutt, sier kommunikasjonsrådgiveren.

Hun avslutter:

–Det handler om å ha en sunn skepsis hver gang noen ber deg oppgi personinformasjon på nettet, sier hun.