Det digitale kommunikasjonsbyrået Headspin, som tidligere i år kjøpte Scanpartner Reklamebyrå, vinner pris i Cannes under årets Corporate Media & TV Awards.

Prisutdelingen arrangeres for fjerde år på rad. 719 bidrag fra 40 ulike land ble sendt inn til årets konkurranse, hvor selve utdelingen skjer i oktober.

Allerede nå er det imidlertid klart at Headspin og filmen «The Norwegian Oil Adventure 2012», som forteller historien om det trønderske oljeselskapet Det norske, er én av vinnerne.

«Veldig, veldig fornøyd»

–Det deles ut grand prix, gull og sølv, så det dårligste vi kan vinne er sølv. Det er veldig få forunt å nå opp i slike konkurranser, så vi er veldig, veldig fornøyd, sier administrerende direktør Øyvind Krag Ingul i Headspin.

Han forteller at arbeidet med filmen har tatt «noen hundre timer» og at nær seks ansatte har jobbet med filmen, som konkurrerer i klassen for intern kommunikasjon og «Best Animation, Graphics and Special Effects».

SE MER: Her kan du se filmen «The Norwegian Oil Adventure 2012»

–Det er ekstremt kult at vi blir nominert for hvor teknisk bra vi leverer, sier Krag Ingul, som peker på at det internasjonale nivået er høyt.

- Bra for Trondheim

–Vi tror også filmen blir lagt merke til fordi vi bruker troll, noe som er eksotisk i utlandet. Det fungerer. Oljeselskapene er ganske konservative i måten de presenterer seg selv på. Det norske har en annen tilnærming, sier direktøren.

Headspin har flere kunder innen oljeindustrien, deriblant Total og Teekay. Den 17. oktober skal fem ansatte i selskapet og representanter fra Det norske innta Cannes på den franske riviera.

–Da blir det rød løper og smoking. Det er lenge siden et selskap fra Trondheim har blitt nominert til en slik pris i vår bransje. Vi tror dette er bra for byen, og at det trekker kunder hit, sier Krag Ingul, som leder 35 ansatte.