Oslo Arbeiderparti og Raymond Johansen dro på med en apostrof for mye da de lovet «Oslos skolebarn» flere lærere. Høyre i Oslo droppet et komma.

Her er ti andre valgkampanjer der det meste gikk skeis, i ikke-rangert rekkefølge:

Les også: Grande tar offentlig standpunkt i kirkevalget.

Les også: Sunt for politikken å få et skifte

1. SV gikk seg vill i rundkjøring

Før stortingsvalget i 1993 prøvde SV seg med et nytt slagord: «Ut av rundkjøringa», het det det på plakater og brosjyrer som var trykket opp. Valgkampslagordet var pønsket ut av NRK-programleder Tande P.

- Høyre og Arbeiderpartiet bare prater og prater uten at noe skjer. SV vil ut av denne rundkjøringen, argumenterte daværende partileder Erik Solheim.

Slagordet ble raskt stuet bort da en journalist fra VG gjorde Solheim oppmerksom på at det finnes bare én vei ut av en rundkjøring: til høyre.

2. Senterpartiet forvekslet kløver med gauksyre

Vinteren 2010 skulle Senterpartiet friske opp logoen sin før neste års kommunevalg. Den klassiske kløveren som har vært partiets symbol og logo helt siden 1920, skulle bli ny.

En «ny kløver som er friskere i formen og mer lik de kløverne vi finner i naturen», sa en stolt kommunikasjonssjef da nyvinningen ble presentert. Det var bare et problem: På den nye logoen var det ikke avbildet en firkløver, men planten gauksyre, kunne Nettavisen avsløre noen dager senere.

Den «falske» kløverlogoen ble trukket.

3. SV bommet på lunsjregningen

På SVs valgkampåpning før det spennende stortingsvalget i 2005 hadde partiet pønsket ut et artig grep. Partitoppene Kristin Halvorsen og Øystein Djupedal serverte ovnsbakt laks og stekte kyllingbryst til skolebarn for å vise hvordan partiets løfte om gratis skolemat skulle rulles ut i praksis.

Prislappen på måltidet var 18–23 kroner pr. person, opplyste SV.

Så snakket Dagbladet med kokken. Cateringfirmaet opplyste at SV haddebetalt nesten det femdobbelte, og at prisen i tillegg var sterkt rabattert blant annet fordi bedriftsnavnet deres ville bli nevnt på pressekonferansen.

4. Valgkampbuss var miljøversting

SV må finne seg i å være en gjenganger på Aftenpostens valgkamptabbeliste. I 2011 leide partiet inn en 13 år gammel valgkampbuss som slapp ut like mye av den svært skadelige lokalutslippsgassen NOx (Nitrogenoksid) som nærmere 170 nye bensindrevne VW Golf, skrev VG.

Det viste seg at partiet hadde fått tilbud om mer miljøvennlige alternativer, men takket nei fordi det ble for dyrt.

- Vi vil ikke ha så forurensende busser i trafikk i Oslo, sa samferdselsbyråd Jøran Kallmyr (Frp) til VG.

5. Kommunen rådet folk til å stemme Høyre

Før valget i 2013 ville Lyngdal kommune gjøre en liten innsats for å få folk til å bruke stemmeretten. Men et sted på veien gikk det skeis.

«Gjør som ordfører Ingunn Foss, stem Høyre!», skrev kommunen på Facebook og Twitter ved siden av et bilde av en smilende ordfører ved stemmeurnen.

Å anbefale innbyggerne hvilket parti de skal stemme på, ligger vanligvis ikke innenfor kommunens mandat.

– Jeg fikk helt sånn, … hæææ? Det går ikke an, var reaksjonen fra høyreordfører Ingunn Foss etter glippen.

6. Ap-slagord med ett ord for mye

Mye gikk galt for Arbeiderpartiet før stortingsvalget i 2001. «Hvis velferd er viktigst», het slagordet reklamemannen Kjetil Try hadde utformet. Slagordet fikk slakt, både for den kryptiske innledningen med «Hvis…», og fordi velferd ikke akkurat er et ord som snakker til hjertene.

«Ullent og utydelig», «lukter mugg» og «helt meningsløst» var dommen fra noen av Trys kolleger i kommunikasjonsbransjen.

Frp kuppet showet da partiet svarte med bannere der det sto: «Velferd erviktigst».

7. Bilstuntet som kræsjet

Valgkampen i 1989 var ikke den første der Kjetil Try lurte i bakgrunnen. «Med borgerlig styring kjører Norge i grøfta», var Ap-slagordet i 1989. For å illustrere dette monterte Ap en halv, blåfarget Honda Civic var montert inn i en husvegg slik at det så ut som den hadde kræsjet inn i muren,minnet Nettavisen oss på tidligere denne uken. Kampanjen kostet 250.000 kroner.

Veggen ble avdekket med daværende partisekretær Thorbjørn Jagland i en lift.

Men på husveggen stor det: «Borgelig styring» med bokstaver på fire ganger syv meter – uten en R i ordet borgerlig.

8. Rødts rikingsafari – med stopp hos Moxnes?

Før valget i 2013 inviterte Rødt pressen på busstur på Oslos Vestkant for å se hvordan de «superrike» bor og lever.

Men medieoppmerksomheten tok en annen vending enn Rødt hadde sett for seg da Aftenposten dagen etter beskrev boligen til Rødt-leder Bjørnar Moxnes: En Nordstrand-villa som meglere verdsatte til minst 15 millioner kroner.

Rødt-lederen hadde nylig flyttet tilbake til det 500 kvadratmeter store barndomshjemmet som han delte med søsteren og foreldrene.

9. Venstre-leder med brudebilde av seg og Gro

«Det dummeste jeg har gjort», sa Odd Einar Dørum om PR-jippoen han satte i gang som partileder i 1985 i form av et brudebilde med seg selv og Gro Harlem Brundtland før stortingsvalget.

Det skulle illustrere Venstres ønske om samarbeid med Ap. PR-forsøket falt rett på steingrunn etter et stort VG-oppslag, og velgerne flyktet fra Venstre.

10. Støres Quisling-tabbe

Ord og grammatikk er ikke lett for politikerne. Denne runden skjedde ikke akkurat i en valgkamp – men er såpass underholdende at den får være med på listen likevel som en liten bonus.

Under en pressekonferanse om Arbeiderpartiets visjoner frem mot stortingsvalget i 2013 presenterte Jonas Gahr Støre seg som leder for utvalget for «samholdskraft». Begrepet skulle være et av tre grunnpilarer til Aps partiprogram.

Da VG gjorde ham oppmerksom på at ordet «samholdskraft» også var brukt av Vidkun Quisling, leder for Nasjonal Samling (NS), i en nyttårstale i 1941, gjorde Støre lynrask retrett.

- Dette var vi ikke klar over. At dette ordet er blitt brukt sånn av denne mannen, gjør at vi dropper dette begrepet, fastslo han.