- Det vil være uheldig for Miljøpakkens mål om bedre kollektivtilbud, lavere klimautslipp, kortere bilkøer og mindre trafikkstøy hvis færre reiser kollektivt, sier Elisabeth Paulsen, gruppeleder for Venstre i fylkestinget i Sør-Trøndelag.

18. januar økte AtB billettprisene på buss og trikk, samtidig som rutetilbudet på enkelte strekninger ble redusert. Paulsen minner om at i statsbudsjettet for 2016 er det satt av belønningsmidler til kollektivtransport.

Sammen med kommunalråd Jon Gunnes (V) i Trondheim vil Paulsen jobbe for at Trondheim sender en søknad for å få mer penger til kollektivtransport. Målet er at bussprisene og trikkeprisene må ned, først og fremst på månedskort.

Gunnes og Paulsen sier de har fått positiv respons fra de andre partiene på at prisene på kollektivreiser må ned. De har derfor store forhåpninger til at Trondheim får belønningsmidler, øremerket kollektivtrafikken, fra staten.

Hørte ikke på formannskapet

Før jul sendte formannskapet i Trondheim en uttalelse til fylkeskommunen etter initiativ fra Venstre. Der heter det at «Formannskapet mener billettprisene på buss og trikk bør settes ned for å kunne bidra til å øke antall kollektivpassasjerer i trondheimsregionen. For å skape gode reisevaner bør spesielt prisene på periodekort holdes lave. Erfaringene fra siste prisreduksjon i 2011 viser at det har en positiv effekt på kollektivandelen.»¨

Videre går det frem av uttalelsen: «Senere har billettprisen økt og økningen i antall passasjerer har stagnert. På bakgrunn av erfaringer med både prisreduksjon og prisøkning mener formannskapet at fylkestinget bør sørge for å redusere prisene på periodekort for kollektivtrafikken i trondheimsregionen, og på den måte bidrar til en større andel klimavennlige reiser».

Men flertallet i fylkestinget vedtok innstillingen fra fylkesrådmannen om å øke billettprisene.

50 kr for én tur

- Pengene ligger der, det er bare å søke. Belønningsmidler er knyttet til målene i Miljøpakken, sier Elisabeth Paulsen.

For en periodebillett for Stor-Trondheim, som varer i 30 dager, ble prisen satt opp fra 670 til 740 kroner fra 18. januar. For en varighet på 180 dager steg prisen fra 3300 til 3640 kroner. Betaler man kontant om bord i bussen eller trikken koster en voksenbillett 50 kroner, mens det på billettautomat eller via mobilregning koster 40 kroner. T:kort autoreise koster nå 32 kroner for én tur.

Fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) begrunnet økningen i billettprisene med at det er utfordrende å drive politikk innen kollektivtransport med de økonomiske rammene regjeringen gir. Han mener staten må ta et større ansvar med å legge økonomisk til rette for et godt tilbud.

Utgiftene må kompenseres

- Vi tar gjerne utfordringen med å opprettholde et godt kollektivtilbud i Trondheim i takt med befolkningsveksten, men da trenger vi økonomisk velvilje fra høyere hold. Det blir dyrere å kjøre buss etter hvert som avgiftene, drivstoffprisene og lønningene til sjåførene øker. Da må vi også øke prisene, fremholdt Sandvik.

Alternativet til å sette opp billettprisene for Trondheims del, er å kutte i rutetilbudet. – Når vi spør folk som reiser mye, er de mest opptatt av at bussen går ofte. Skal vi kunne opprettholde tilbudet, må vi sørge for å få mer penger inn. Da er dette det alternativet vi har, sa Sandvik.

Reagerer: Gruppeleder for Venstre i fylkestinget i Sør-Trøndelag, Elisabeth Paulsen, frykter målene i Miljøpakken ikke vil nås ved økte priser på kollektivtrafikken. Foto: Lena Knutli, Adresseavisen