Mange har nok kanskje sperret øynene opp mens de har passert nyslåtte jorder langs hele landet de siste dagene. De tradisjonelle hvite (eller grønne) rundballene, populært kalt «traktoregg», har nemlig skiftet farge.

Koster mer

Flere steder er de nå helt knall rosa. Forklaringen er enkel: de rosa rundballene koster litt mer, men for hver rull med rundballeplast som bøndene bestiller så går 30 kroner til kreftforskning.

Det skrev Felleskjøpet sitt magasin, Samvirke, allerede i januar. Men det er altså først nå i sommermånedene at resultatet begynner å bli synlig. NRK melder at hele lageret med rosa plast allerede er utsolgt.

Håpet er at stuntet vil gi hele 300 000 kroner til Kreftforeningen.

Viser støtte

Bildet over er tatt på Stadsbygd denne uka og lagt ut på Instagram med emneknaggen #rosaballer. Lene Emelie og Tonje Othelie Buan poserer foran de rosa ballene som er plassert strategisk langs hovedveien i bygda.

- Vi valgte å kjøre med rosa på enkelte av de rundballene som ligger nærmest hovedveien for å vise vår støtte Kreftforeningen, sier Lene Emelie Buan til Adresseavisen.

Dét er helt i tråd med oppfordringen fra Felleskjøpet:

- For å få full effekt av kampanjen har vi anbefalt å legge de rosa rundballene godt synlig fra offentlig vei, sier produktsjef Jan Håvard Kingsrød i Felleskjøpet i en pressemelding.

Mange stunt

Det er langt fra første gang man går utradisjonelle veier for å få oppmerksomhet rundt brystkreftsaken. I Trondheim farges for eksempel Tyholttårnet rosa i oktober, og hvem har vel glemt de 1200 BH-ene på Solsiden?

Brystkreft er ifølge Brystkreftforeningen den kreftformen som rammer flest kvinner, og hver 12. kvinne opplever å få brystkreft. I 2014 ble fikk 3234 kvinner påvist kreftformen.