Allerede søndag kveld startet det som etter hvert skulle bli et skreddøgn av de sjeldne i Trøndelag. Geotekniker Eivind Schnell Juvik i Statens vegvesen fikk vite av en kollega at det hadde rast ut masser på E14 i Meråker.

- Jeg var forberedt på at det kunne bli en heftig natt. Det hadde kommet et jordskredvarsel i forkant, sier han.

Høefeltet i Meråker ble rammet av et skred som gikk mellom husene.

Måtte snu i døra

Første telefon om et større skred på E14 kom 01.00 natt til mandag. Så gikk det slag i slag med fylkesveier og riksveier som ble stengt i hele Trøndelag i løpet av mandagen. Selv dro han på befaring i helikopter for å undersøke fjellsidene i hele dalføret i Meråker.

- Akkurat da jeg trodde jeg skulle hjem, så kom skredet over E6 i Melhus på ettermiddagen, og jeg måtte dra dit. Det er flere år siden vi har hatt et døgn som har lignet på dette, mener Schnell Juvik.

Skred blir naturlig nok førsteprioritet, men når så mange skred skjer samtidig, har ikke Statens vegvesen nok ressurser.

- Vi er helt avhengig av å bruke konsulenter, i tillegg til våre egne folk. Mitt inntrykk er at konsulentene slipper det de har i hendene og hjelper oss, sier han.

Fylkesvei 700 mellom Meldal sentrum og Å ble stengt etter at to skred gikk over veien mandag.

Kostnader på 5-10 millioner

Kollega Andreas Tessem i Statens vegvesen Sør-Trøndelag innrømmer at det har blitt et dyrt døgn.

- Oppryddingen og tiltakene vi gjør i ettertid er den store kostnaden. Det er snakk om kostnader på flere millioner. Det er stor usikkerhet knyttet til hvor mye skredene vil koste, men jeg vil tro at det ligger på mellom fem til ti millioner kroner, sier han.

Spesielt fylkesvei 30 ved Singsås har medført store ekstrakostnader. Her raste trolig rundt 3000–4000 kubikkmeter med masse nedover skråningen og fikk et tog til å spore av.

- Det er ikke personalkostnader som drar lasset. Det å kjøre inn store mengder med masse for å sikre koster mye mer enn å ha geologer på jobb tre dager i strekk, forklarer Tessem.

Gravemaskin ble satt inn for å rydde veien på E14. Her gikk det to skred natt til mandag.

- Dyreste døgnet i år

NVE har gått ut og advart om at det kan komme enda flere skred på grunn av kraftige regnbyger onsdag.

- Vi er spent på om det kan komme enda mer, men ytterligere kostnader tas i samråd med veieier, sier han.

Hågen Ven som har kontroll på situasjonen i Nord-Trøndelag sier at det trolig kommer til å ta hele uka å reparere og å sikre E14 mot nye skred.

- Det er for tidlig å si noe om kostnadene i tilknytning skredene i Nord-Trøndelag, men vi bruker en del penger på maskiner og mannskap. Vi har hatt flere stengte fylkesveier også, sier han.

- Sannsynligvis er dette det dyreste døgnet i år med tanke på skred, sier han.

Mandag ettermiddag gikk det et skred over E6 ved Horg i Melhus.

- Råder byggelederne

Per Olav Berg er leder for berg- og geoteknikkavdelingen i Statens vegvesen region Midt, og han opplyser at Statens vegvesen har 11 geoteknikere og 9 ingeniørgeologer til rådighet. De har også rammeavtale med fire konsulenter.

- Dette er årets heftigste døgn, det er det ingen tvil om. Skred går foran alle planlagte prosjekt, forklarer han.

Geologi-ekspertene skal råde byggeleder om veien kan åpnes eller ikke.

- De hører som regel på oss. Men det varierer voldsomt hva som møter oss på hvert enkelt skred. Pulsen blir høyere når vi kommer dit og prøver å skaffe oss oversikt over faren for flere skred, sier Berg.

- Kunne blitt katastrofalt

Ved store skred er det naturlig å sende ut to eksperter, som for eksempel ved E14 i Meråker.

- Alle tilfellene er forskjellige. Det er forskjell på hvor bratt det er, hvilke masser det er snakk om og hva slags terreng man har. Da er det godt å være to som kan diskutere hva som er riktig avgjørelse, mener Berg.

Geotekniker Eivind Schnell Juvik er enig. Han synes det kan være veldig vanskelig å ta en avgjørelse som får store konsekvenser for samfunnet.

- Det kan ha stor samfunnsmessig betydning å holde en europavei stengt. Men vi må alltid huske på at avgjørelsen kan få konsekvenser for menneskeliv. Skredet på E14 kunne blitt katastrofalt hvis det hadde skjedd midt i helgetrafikken. En bil som hadde blitt truffet av skredet ville endt på elva, sier han.

Enkelte ganger er det enkelt å ta avgjørelsen, mens andre ganger er det både mørkt og uoversiktlig.

- Vi har bare seks timers dagslys og vi må bruke tiden som best vi kan og ta en avgjørelse basert på det vi vet. Flere av skredene mandag var av det mer usikre slaget og da går selvsagt hensynet til sikkerheten først, sier han.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.