Mildvær og mye regn har satt sitt preg på Trøndelag det siste døgnet. Flere ras har gått, og mange veier har vært midlertidig stengte.

- Det har vært veldig travelt. I tillegg har det vært  masse nedbør og en del underkjølt regn på veiene, som igjen har ført til vanskelige kjøreforhold, sier Kristin Ekren.

I Trondheim har det ikke falt så mye regn i starten av desember siden 1887.

- Alle mannskaper ute

Både Adresseavisen og Vegtrafikksentralen har fått mange telefoner fra bilister som har etterlyst strøing.

- Det har vært en del telefoner, ja. Når det er ekstreme forhold, slik det er nå, har vi alt som er av mannskap ute på veiene. Likevel er det vanskelig å få tatt alt med en gang, sier Ekren.

Fredag ettermiddag gikk det et ras på en eiendom ved E14 cirka fem kilometer vest for Flornes i Stjørdal.

En blokkert bekk førte til at jord, trerester og gjørme kom ut i veibanen, i tillegg til å gjøre skader på eiendommen til Tor Ove Mathisen.

Veien var i en periode åpen bare i én kjøreretning, før Mesta fikk ryddet opp.

Leirras stengte vei på Hovin

Cirka klokken 18 fredag kveld gikk det et ras som delvis dekket veien Slettbakkan på Hovin. Ti kubikk med leire hadde rast ut i veien som ble midlertidig stengt.

En time senere var veien ryddet og igjen åpnet.

På grunn av fare for ras er fylkesvei 885 Amundsdalvegen ved avkjøringen til Nordset midlertidig stengt.

NVE og en geolog gjør undersøkelser i området, og veien blir tidligst åpnet mandag, opplyser Ekren.

Steiner på E39

Litt senere fredag kveld meldte politiet om at steiner skal ha rast ut i veibanen på gamle E39 mellom Øysand og Buvik.

Vegtrafikksentralen har vært på stedet, uten å finne stein.

- Vi antar at det bare har vært snakk om små steiner og at noen som har passert selv har fjernet disse, sier Kristin Ekren.

Et leirras sperret veien ved Slettbakkan på Hovin tidlig fredag kveld. Klokken 19 var leirmassene fjernet fra vegen som var gjenåpnet. Foto: MORTEN ANTONSEN
Fylkesvei 885 er stengt i Amundalen ved avkjøringen til Nordset på grunn av rasfare.