I forslaget legger regjeringen opp til å bevilge 154 millioner til modernisering av Trønder- og Meråkerbanen.

I første omgang skal det bygges dobbelsport på strekningen Hell - Værnes. Men investeringene åpner opp for fremtidig elektrifisering av de to banene og nytt dobbeltspor mellom Hell og Værnes.

Dette skriver regjeringen om Trønderbanen i sitt forslag:

«Utskifting av Stjørdalselva bru fra 1900 inngår som en del av byggingen av dobbeltspor fra Hell stasjon og fram til Værnes. Det nye dobbeltsporet vil øke hastigheten og kapasiteten i togframføringen på Trønderbanen. Prosjektet legger også til rette for bedre utnyttelse av kapasiteten i Gevingåsen tunnel som ble åpnet i 2011 og bidrar til kortere kjøretid mellom Trondheim og Steinkjer. Prosjektet har også sammenheng med ombyggingen av Værnes holdeplass. Byggeplan for strekningen Hell – Værnes blir ferdig høsten 2014. Det nye dobbeltsporet planlegges tatt i bruk i 2017/2018 og sluttføres i 2018. Prosjektet legger til rette for senere elektrifisering av strekningen.»

I forslaget skriver regjeringen at arbeidet med elektrifisering skal starte i kommende periode.

–Dette vil gi reduserte reisetider og økt kapasitet på persontogene på særlig Trønderbanen, mens elektrifisering av Meråkerbanen primært skjer for å gjøre det mer effektivt med godstransport på jernbanen, heter det i forslaget til statsbudsjett.

Kortere reisetid

Den totale kostnaden for modernisering av denne jernbanen anslår regjeringen til totalt fire milliarder kroner.

–Samlet effekt av elektrifisering, dobbeltsporet Hell-Værnes og oppgradering av stasjoner og bygging kryssingsspor, er en redusert reisetid på inntil på om lag 10-20 minutter på strekningen Trondheim -Steinkjer. Tiltakene innebærer en forlenging av togpendelen sørover til Støren, noe som gir en betydelig økning i rutefrekvensen sør for Trondheim, heter det i budsjettforslaget.

Regjeringen vil sette av om lag 3,9 milliarder kroner til modernisering av Trønderbanen og Meråkerbanen, av dette 800 millioner kroner i første fireårsperiode.

Millioner til vei

I forslaget fra regjeringen legger opp til flere hundre millioner kroner til samferdselsprosjekter i Midt-Norge det kommende året, men en stor del av pengene er bompenger som du og jeg må betale.

Her er noen av forslagene regjeringen legger opp til innenfor samferdsel i Nord- og Sør-Trøndelag:

E6 Jaktøyen - Klett skal få 200 millioner kroner. Av dette forutsettes 100 millioner i bompenger. Prosjektet er delvis finansiert innenfor Miljøpakken i Trondheim.

82 millioner foreslås til E6 Nidelv bru - Grillstad i Trondheim. 23millioner av disse er bompenger.

107 millioner kroner til E39 Harangen - Høgkjølen i Orkdal kommune.

Det avsettes midler til planlegging av E39 Betna – Vinjeøra – Stormyra i Møre og Romsdal og Sør-Trøndelag.

Det settes av midler til å videreføre prosjektet E6 Oppdal sentrum. Anleggsarbeidet tok til i september 2013, og prosjektet ventes åpnet for trafikk i august 2015.

100 millioner kroner er foreslått til E6 Vindåsliene – Korporalsbrua i Midtre Gauldal kommune: Prosjektet er første etappe i en delvis bompengefinansiert utbygging av E6 mellom Ulsberg og Melhus. Det foreligger godkjent reguleringsplan for strekningen, men arbeidet med ekstern kvalitetssikring (KS2) gjenstår, heter det i statsbudsjettet.

Innenfor Miljøpakke Trondheim er det prioritert statlige midler og bompenger til å bygge gang- og sykkelveg på E6 Klett – Heimdal.

Innenfor foreslåtte bevilgninger til fornying av riksvegnettet er det satt av midler til strakstiltak i tunnelene på E6 mellom Ranheim og Værnes i Sør- og Nord-Trøndelag.

Sør-Trøndelag får også 12 millioner kroner til kompensasjon til fylkeskommunene for å dekke utgifter til økte sikkerhetstiltak i tunneler på fylkesveinettet.

I Nord-Trøndelag er det satt av midler til planlegging av disse prosjektene: E6 Grong – Nordland grense, E6 Kvithammar – Åsen, E6 Åsen - Steinkjer og E6 Ranheim – Værnes.

Jernbane

Regjeringen foreslår videre å sette av 10 millioner kroner til å sluttføre byggetrinn 1 ved Trondheim stasjon. Prosjektet er første trinn i en større utvikling av Trondheim stasjon, noe som vil gi ny tverrforbindelse over stasjonsområdet til Brattøra.

På Trønderbanen legges det opp til å forlenge togpendelen Steinkjer – Lerkendal til å omfatte stasjonene Melhus, Ler og Lundamo sør for Trondheim.

Penger til E6

Som Adresseavisen skrev onsdag er det er satt av midler til planlegging av strekningen E6 Ulsberg – Melhus. Midler er også satt av til planlegging av E6 Ranheim – Værnes, i Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag.

Linda Hofstad Helleland (H) er leder i Stortingsets transportkomite. Hun mener Midt-Norge er en av vinnerne i årets statsbudsjett, og særlig på samferdselssektoren.

–Vi setter igang planleggingen av E6 sør mellom Melhus og Ulsberg. Vi etablerer en helt nye måte å planlegge og gjennomføre veibygging på, og det fører til at det vil gi langt raskere enn hva tilfellet har vært før. Jeg tror alle i Midt-Norge nå ser at denne regjeringen setter fart i arbeidet med å bygge nye veier, sier Hofstad Helleland.

Fylkesordfører Tore O. Sandvik sier til adressa.no at han synes det er bra at Høyre nå lover at E6 sør for Trondheim skla stå ferdig i 2023.

–Det er jeg glad for, selv om de for ett år siden - før valget - mente det var altfor sent. Vi kommer til å gi full støtte til regjeringen slik at tidsplanen de nå garanterer holdes, sier Tore O. Sandvik.