- Det var dritkult å være med, og ikke minst er det for en kjempeviktig sak. Jeg var gravid i første trimester da den ble spilt inn, så det var litt utfordring. Men det var kjempemorsomt, sier skuespiller Marlene Schønning fra Alta, som klemte både kuas og egne jur i filmen.

Les også: Bloggerne tar over fjøset

Over 35 000 visninger

Reklamefilmen for naturbruksutdanningen ved Skjetlein Videregående skole ble spilt inn for ett år siden. Den viser hvordan det kan bli om bloggere tar over gårdene i 2032, og ble lagt ut på YouTube, og vist på Trondheim kino. På YouTube har den over 15 000 visninger, og over 35 000 har sett videoen på adressa.no etter at den ble omtalt tidligere denne uken. Mange tusen har delt filmen, og sørget for at Skjetlein har fått økt oppmerksomhet.

Følg adressa.no på Facebook her

- Interessen øker

Det gleder assisterende rektor Stefan Preisig.

- I år er den brukt på informasjonskvelder på ungdomsskoler i byen og i distriktet. Skjetlein er den eneste fylkeskommunale videregående skole i Trondheim-området som tilbyr naturbruk – derfor er desember og januar travle måneder. Skolen har vært på 25 ungdomsskoler og interessen for naturbruk, særlig tilbudene som gir studiekompetanse, øker for hvert år, sier han.

Ønsker 90 elever

- Har dere fått flere søkere etter filmen?

- Søkertallet øker ja, og særlig øker søkere som ønsker å ta høyre utdanning etter at de er ferdig med et treårig løp, sier Preisig.

Han sier at de har gått fra 60 elever på Vg1 naturbruk til 75 elever.

- Vi ser at tendensen, og det er også ønsket vårt, går mot 90 elever på Vg1. Det vil gi seks klasser med 15 elever i hver klasse, sier han.

Nye informasjonskanaler

For mange er nok Skjetlein forbundet med bønder og fjøs. Men det er så mye mer, og det er det skolen vil vise med filmen.

- Målet med videoen er å vise at det trengs kompetanse for å klare utfordringer som er knyttet til jobber i grønn sektor. Behovet for akademikere innen grønn sektor vil øke i åra framover, både innen forskning, næringsutvikling, utdanning, rådgivning og forvaltning. Vi ønsket å nå dagens ungdommer som bruker andre informasjonskanaler enn ungdommen for ti år siden, som for eksempel Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat og Youtube, sier han.

Holdningsendring

- Kan en slik reklamefilm endre eventuelle «bondeholdninger» om skolen?

- Videoen i seg selv forandrer ikke holdninger. Men hvis den fører til at flere blir interessert i måten vi jobber på, for at elevene skal oppleve aktuell og virkelighetsnær opplæring, kan det endre holdninger.

Det er Torunn Solli og Sveinung Ryan som har produsert reklamefilmen.

- Fødte komiker

Opptakene ble gjort på skolens område, og for Schønning ble det en annerledes opplevelse etter at hun tidligere stort sett har vært med som statist og

- Det var kjempefint der, og skolen tok veldig godt imot oss. At det ble litt klemming på jur gjør meg ingenting. Jeg tar meg selv lite høytidelig. Egentlig er jeg den fødte komiker, ler hun.

Marlene Schønning fra Alta var en av skuespillerne i filmen. Foto: Privat
Marlene Schønning fra Alta var en av skuespillerne i filmen.