I disse dager kan det hende du møter på en kantslåttmaskin rundt omkring på riks- og fylkesveier i Trøndelag. Statens vegvesen gjør sommerens første stuss av grøftegresset.

Følg Adresseavisen på Twitter

- Viktig med sikt

Byggeleder Øyvind Bernhard Mæhle i Statens vegvesen forteller at kantslått gjøres to ganger per sesong, og nå er man inne i den første stussen.

- Statens vegvesen har Norges største hage, og den må holdes ved like. Flere har sikkert opplevd hvor fort hjort kan komme ut av høyt gress, sier han.

Mæhle følger opp driftskontrakten med Mesta for området Malvik, Klæbu, Selbu og deler av Trondheim.

- Trafikksikkerhet og sikt er selvsagt viktig, men kantklipp gjør også noe med reiseopplevelsen. Vi har slåtter hvor det er kraftigvoksende vegetasjon, forklarer han.

Følg Adresseavisen på Instagram

- Stygge forbikjøringer

Første slått skal helst være ferdig til starten av juli. I Sør-Trøndelag er det tre slåttemaskiner som går kontinuerlig i disse dager.

- Som bilist må man belage seg på å møte kantklippermaskinene, og da må man smøre seg med tålmodighet. Dessverre er det stadig vekk episoder hvor folk gjør stygge forbikjøringer eller det ender med nestenkollisjoner. Sjåførene av kantklippemaskinene skal ikke sitte med hjertet i halsen, sier Mæhle.

Lik adressa.no på Facebook

Fare for steinsprut

Hvert år rapporteres det inn flere såkalte uønskede hendelser. Mæhle håper at flere tar til vettet og venter til det er god sikt før de kjører forbi kantklipperen.

- Man må forstå at de ikke kan kantklippe kjempefort. De har mye de skal holde styr på, og de er stolte av jobben de gjør. De ønsker å gjøre en god jobb. Det hadde vært synd om det oppsto en ulykke i nærheten av en slik maskin som skal sikre trafikksikkerheten, sier han.

Kantklippmaskina kan også føre til steinsprut, og folk må være forsiktig når de er i nærheten av slike maskiner. Mæhle ber folk om å holde lav hastighet.

I disse tider er det kantklipping langs mange trønderske veier. Ta hensyn er vegvesenets oppfordring. Foto: statens vegvesen