- Det tok fyr tvert vi la filmen ut på nett. Det er veldig artig, sier ordfører Ove Vollan i Rissa kommune.

Fredag la Rissa Høyre ut en parodi på reklamefilmen til alkoholvett-organisasjonen «Av-og-til».

Videoen har mandag kveld blitt sett over 212 000 ganger. Ikke verst for et parti i en kommune med i underkant av 6 700 innbyggere.

Les også: Dette er årets trønderske valgthriller

Tilbudt skuespillerjobb

Ordføreren spiller selv hovedrollen i filmen; en lettkledd kaptein som ligger på dekket og gnir seg på magen, før han uanstrengt legger båten til kai. Ingen rissaværinger skal ha blitt overrasket over Vollans valg av rollefigur.

- Jeg tror ikke noen ble så overrasket. Jeg tar meg selv ikke så høytidelig, ler han.

Tilbakemeldingene har strømmet på etter at filmen ble lagt ut. Én ble ekstra godt tatt imot av ordføreren.

- Et teaterlag i Stjørna mente at jeg kvalifiserte til å være med i neste års teateroppsetting – som skuespiller. Og det har jeg faktisk veldig lyst til. Så nå har jeg fått meg sommerjobb neste år, sier han.

Les også: Slik prøver Stjørdal SV å vinne flere velgere

Les også: Hvilket parti er du mest enig med i Trondheim? Ta vår valgomat.

En god latter

Til tross for at filmen har satt fart på Vollans skuespillerkarriere, tror ikke ordføreren at den vil være avgjørende for valget.

- Jeg tror den har lite å si for valget. Den var ment til å gi folk en god latter midt oppi en valgkamp fylt med mange kjedelige argumenter, sier Vollan.

Les også: Per Sandberg gikk i protest fra Dagbladets valgsending da Anja Eline Skybakmoen fremførte coverversjon av Raga Rockers «Noen å hate».

- En ære å bli parodiert

Kari Randen, daglig leder i «Av-og-til», bryr seg ikke om at et politisk parti etterligner deres video.

- Vi har delt videoen på vår facebookside fordi vi synes den var artig. Å bli parodiert er jo egentlig bare en ære. Vi tar ikke stilling til det politiske her, men det er hyggelig at vår kampanje er så stor suksess at den blir parodiert. Vår film er sett 11 millioner ganger, og det betyr jo at vi har nådd frem med vårt budskap til mange personer, sier hun til Adresseavisen.

I kampen om å nå ut til velgerne har flere partier og politikere laget egne reklamevideoer som spres i sosiale medier. De aller fleste har fått med seg justisminister Anders Anundsen video. Knut Arild Hareide (KrF) opptrer i en reklamevideo mot søndagsåpent, Jonas Gahr Støre er med i en Arbeiderpartiet-video kalt «Fremtidens Norge», og Erna Solberg (H) har lagt ut en humoristisk valgkampvideo på Facebook.