Administrerende direktør i FosenNamsos Sjø AS Grete Fuglem Tennås forteller at de fikk beskjeden om at Boreal Transport Nord AS ble foretrukket fremfor dem i går kveld, og at de ansatte ble informert om utfallet av anbudsrunden i dag tidlig.

FosenNamsos Sjø AS har ifølge Fuglem Tennås hatt kontrakt på de gjeldende rutene i det hun referer til som «i alle år».

- Vi har kjørt disse sambandene så lenge de har eksistert, og vi har lang erfaring og kunnskap om kundene, farvannene og driften av disse sambandene. Vi mener at vi har gjort en god jobb med å drifte de, og synes selvsagt at dette er veldig trist at vi kanskje ikke får mulighet til å gjøre det videre. Vi er naturligvis veldig skuffet over at vi ikke bli innstilt som nummer en, sier hun.

- Vurderer å klage

Beslutningen ble tatt av Atb i går, og Fuglem Tennås forteller at de har bedt om innsyn i saken for å få mer informasjon om bakgrunnen for innstillingen og de vurderingene som har blitt tatt, og at de vil sette seg inn i dette og så vurdere om det er grunn til å klage eller ikke. Selskapet har en 10 dagers klagefrist å gå ut i fra når de nå skal vurdere dette.

- Vi har bedt om innsyn, og skal sette oss inn i beslutningene og vurderingene som ligger til grunn for avgjørelsen. Vi håper selvsagt at oppdragsgiver vil endre denne innstillingen om vi velger å klage, men det er for tidlig å si så mye om foreløpig, sier hun.

- Tap for selskapet

Erfaringsmessig mener Fuglem Tennås at det vanskelig å spå utfall på klager som blir gjort på anbudsrunder i Norge, men det kan også vise seg å lønne seg. Hun forteller videre at selskapet nå vil gå nøye gjennom vurderingen til AtB, og se etter om det kan være forhold i saken som kan vektlegges annerledes, og som muligens kan vippe innstillingen i FosenNamsos`s favør.

Hun kan ikke si noe mer om hvilke konsekvenser dette kan få for selskapets omsetning, men sier at de ansatte uansett vil være sikret arbeid hos den eventuelt nye arbeidsgiveren.

- Det er for tidlig å si noe om hvordan dette vil på virke oss økonomisk, men det er klart at disse rutene har vært en vesentlig del av vår virksomhet i Sør-Trøndelag. Det vil uansett være et tap for selskapet om dette blir et endelig vedtak, helt klart, sier hun.