Samferdselskomiten i Sør-Trøndelag fylkeskommune vedtok i dag å be fylkesrådmannen vurdere konsekvensene av å fjerne fritaket for elbiler på fylkeskommunale ferjesamband.
Komiteen ba om at notatet legges frem på neste fylkesting den 23. og 24. april, og dermed kan et endelig vedtak komme da.
– Det var en enstemmig komité som gikk inn for dette, og det borger for at det er godt forankret også i fylkestinget, sier Bjørkhaug.
– Ligger det i kortene at fylkestinget dermed vil vedta å fjerne fritaket?
– Jeg har ikke så lyst til å forskuttere det, for fylkesrådmannen kan komme med interessante opplysninger i saken. Men jeg opplever at flertallet er innstilt på å fjerne fritaket, sier Bjørkhaug.
Etter forslag fra Høyres Torhild Aarbergsbotten vedtok komiteen samtidig en uttalelse om at satsing på elbiler er viktig tiltak for å nå nasjonale mål innen miljø- og klimapolitikk, og som ber fylkesrådmannen gå i dialog med staten om å få kompensert inntektene som faller bort ved at elbiler får fritak.
– Denne prosessen vil gå gå parallelt, men ta lengre tid, sier hun.
Bjørkaug sier en slik dialog kan føre til mer forutsigbare rammer for elbiler.
– Det er fylkeskommunen sitt ansvar å bestemme taksten, men hvis staten ønsker at det skal være fritak for elbiler, så må staten ta ansvar og kompensere oss, sier hun.
Forslaget om å fjerne fritaket kom som følge av et dundrende underskudd i AtB i fjor. Styret i AtB har derfor vedtatt at de må redusere kostnadene med 34 millioner kroner i 2014.
Derfor foreslo fylkesrådmannen i tillegg også kutt i bussrutene både i regionene og i Trondheim og i hurtigbåttilbudet.