Det er leveransene av flyselskapets 737-MAX-fly fra 2017 som gjør at Bjørn Kjos-sjefen åpner for nye langdistanseruter fra Værnes. Norwegian har bestilt 100 fly av denne typen fra Boeing. De har opsjon på ytterligere 100 fly av samme type.

Ny verden

– De nye flyene har en helt annet rekkevidde enn dagens 737-fly. De har nye motorer og bruker 14–15 prosent mindre drivstoff. Det betyr at vi kan fly mye lenger, sier Kjos når adressa.no møter ham på Værnes fredag i forbindelse med luftfartskonferansen Flight 2014.

Foreløpig er Gardermoen og Flesland de to eneste norske flyplassene Norwegian flyr langdistanseruter fra. Kjos sier det er for tidlig å snakke om erfaringene herfra. Fra Værnes flyr selskapet i dag til 18 ulike reisemål fra Værnes. Norwegiansjefen vil ikke røpe om det kan komme andre ruter herfra den nærmeste tiden.

Hard medfart

Flyselskapet har måttet tåle mye kritikk og mange misfornøyde kunder etter at de i fjor startet flere nye langdistanseruter med de helt nye Boeing 787 Dreamliner-flyene. Årsaken har vært mange tekniske problemer, som har ført til stadige forsinkelser. Ifølge Kjos skyldes de fleste problemene svært følsom sensorteknologi i de nye flyene, som varsler om feil og krever at deler byttes selv om dette kanskje ikke egentlig var nødvendig. Han sier Boeing jobber hardt for å løse problemene siden selskapet er et utstillingsvindu som lanseringskunde.

Selskapet flyr for øyeblikket 7 787-fly. Det åttende ble overtatt torsdag og er nå på vei fra Seattle til Oslo. Det skal stasjoneres i London.

Bygger London-hub

– Vi flyr allerede mye i Norge, men det kommer til å bli flere flighter fra Trondheim og andre steder. Vi kommer blant annet til å fly flere materuter til London fremover. Det bygger vi opp et treffpunkt, sier Kjos.

Potensialet for å få flere reisende fra mangemillionerbyen London gjør dette mye mer interessant enn nye ruter fra f.eks. Oslo, ifølge Norwegian-gründeren. Han avviser likevel at Norwegian nå nærmer seg å bli et nettverksselskap.

– Det bor 700 000 i Oslo. London har 15 millioner innbyggere. Det bor bare fem millioner i hele Norge. Det sier seg selv at det er begrenset hvor mye vi kan vokse i Skandinavia, sier han.

Volum, volum, volum

Norwegian har i flere år snakket om behovet for å bygge seg opp med billig arbeidskraft for å kunne konkurrere på lavprismarkedet også mot asiatiske og andre europeiske selskaper. Kjos viser til det irske lavprisselskapet Ryan Air, nå er verdens største selskapet og en av hovedkonkurrentene.

Han snakker om at de europeiske storbyene vil bli stadig viktigere som «treffpunkter» for å fange opp kunder fra Asia. Det er på de asiatiske markedene Kjos ser for seg størst vekst fremover. Han viser til at selskapet har gjort egne beregninger basert på at middelklassen både i India og Kina vokser kraftig og kommer til å reise mer.

– Ikke viktigst å være størst

– Dere er også i ferd med å overta posisjonen som det største selskapet i Norge, føler du at det betyr at dere har et større ansvar overfor norske reisende?

– Nei, vi har aldri tenkt sånn. Det viktigste er ikke om vi er størst eller ikke størst. Det viktige med størrelsen er fordelene med å holde kostnadene nede. Vi konkurrere ikke bare i Skandinavia, sier Kjos.

På spørsmål om det vil bli ro i Norwegian fremover etter de tøffe personalkonfliktene svarer Kjos med å snakke om at det er naturlig for ansatte å ønske at ting skal være som de er. Han viser til at det er store forskjeller mellom de ulike landene i Europa for hva som er vanlig.

– I Spania er det vanlig med innleid arbeidskraft gjennom bemanningsselskaper. I Sverige ønsket flertallet blant kabinpersonalet å være ansatt slik. Det er en helt annen kultur der enn her i Norge, sier Kjos og sier en slik løsning ikke er aktuelt her i landet.

– Nei. Folk tenker annerledes i Norge. Det er ikke kultur for det, sier Kjos, som viser til at det er en fordel for Norwegian å slippe å bygge opp en stor administrasjon ved at de leier inn folk gjennom bemanningsselskaper ulike steder i verden. Nå håper han på ro rundt driften fremover.

– De aller fleste flyselskaper som har bukket under er blitt streiket i hjel av egne ansatte. Det er jo helt forferdelig, sier Kjos.