Oslo lufthavn Gardermoen er rammet av frosttåke, og det har ført til en god del forsinkelser og innstilte fly på en av de travleste dagene før jul. Tåken er så kald at det dannes is på flymotorene.

På Trondheim lufthavn Værnes brøt det ut full jubel ved gate 35 like etter klokka 14.00 da det ble kjent at Norwegian-flyet endelig hadde tatt av fra Gardermoen.

- Det sier vel noe om hvordan stemningen har vært. Dette flyet skulle egentlig ha forlatt Værnes klokka 10.20. Jeg var her allerede før klokka 09.00 i dag morges, sier psykologistudent Maren Kronlund ved NTNU.

Mor og bror måtte snu

Flypassasjerene har til stadighet fått nye avgangstider å forholde seg til, og Kronlund forteller om mange endringer når det gjelder avreisetidspunkt.

- Det er ikke så kult å sitte og vente her. Jeg er på vei hjem til jul på Nesodden. Mamma og lillebroren min har ventet på Gardermoen i tre timer, men de har nå forlatt lufthavna. De måtte hele tiden legge på penger på parkeringen, sier hun.

Norwegian-kundene har fått informasjon om at det er problemer ved Gardermoen som fører til forsinkelser andre steder.

- Det har vært andre fly som har blitt kansellert og folk begynte å bli bekymret for at det samme ville skje med vårt fly. Men nå er flyet vårt på vei. Jeg er veldig klar for å dra hjem nå, sier Kronlund.

- Fikk bare et halvt glass vann

Gøran Botngård reiste med Norwegian fra Gardermoen til Værnes. Han oppholdte seg totalt fem og en halv time i flyet før han ankom Værnes. Han gikk om bord omtrent klokken 09.00. Flyet tok av klokken 13.50, og landet i 14.30-tiden.

- Jeg kunne kjørt hjem i stedet. Jeg syns Norwegian håndterer situasjonen dårlig med tanke på kundeservice, sier Botngård.

- Informasjonen vi fikk på flyet var ikke-eksisterende, og på fem og en halv time fikk vi kun tilbudt et halvt glass vann, forteller flypassasjeren oppgitt.

Hos Norwegian forteller kommunikasjonsrådgiver Astrid Mannion at det har vært en spesiell dag.

- Vi beklager hvis noen ikke har fått nok informasjon. Normalt sett har man krav på matkuponger dersom forsinkelsen blir mer enn to timer, men utfordringen i enkelte tilfeller i dag var at passasjerene ble sittende og vente inne i flyet. På innenriksfly har vi ikke noe annet enn drikke om bord, sier hun.

Hun forstår at kundene har vært frustrerte.

- Kan ikke gjøre noe med været

Trolig må man forvente enda flere forsinkelser utover ettermiddagen og kvelden.

- Vi har dessverre en del forsinkelser og kanselleringer, og det er først og fremst fly til og fra Gardermoen som påvirkes, sier Mannion.

Hun sier at Norwegian gjør det de kan for å begrense omfanget. Blant annet er det satt inn busser til passasjerer i Sør-Norge for å sikre at de kommer seg hjem.

- Været kan vi dessverre ikke gjøre noe med, men vi prøver å hente inn forsinkelser ved for eksempel å se om passasjerer kan flyttes, eller om avganger kan slås sammen, opplyser Mannion.

Klokken 14.30-tiden viser Norwegians nettsider tre kansellerte fly fra Gardermoen til Værnes, mens to andre er forsinket.

- Vi jobber på spreng for å sikre at alle får komme seg hjem i dag, sier hun.

Maren Kronlund hadde gledet seg til å treffe lillebroren sin på Gardermoen, men i stedet må hun bruke kollektivtransport for å komme seg hjem til Nesodden. Foto: privat
Gøran Botngård måtte sitte i flyet i fem og en halv time til sammen med venting på Gardermoen og flytur til Trondheim. Foto: Gøran Botngård
På Gardermoen var det hektisk aktivitet for å klargjøre flyene. Foto: Gøran Botngård
Flyet fra Gatwick airport i London til Værnes var også mange timer forsinket. Foto: TORMOD ELLINGSEN