Sør-Trøndelag tingrett konkluderer med at både oppsigelsen og avskjedigelsen av Ingrid Blikken, samt oppsigelsen av Mari Rødstøl Viken er ugyldig. Blikken tilkjennes en erstatning for tapt arbeidsinntekt på 225 000 kroner samt en oppreisingserstatning på 300 000 kroner. Mari Rødstøl Viken får en samlet erstatning på 230 000 kroner.

- Dommen er en full seier for mine klienter og en voldsom oppreisning for Ingrid Blikken. Hun har vært utsatt for et umenneskelig press, men har stått oppreist i kampen. Dommen viser at tillitsvalgte må ha en særlig beskyttelse siden de står i en utsatt stilling, sier LO-advokat Karl Inge Rotmo i en kommentar til dommen til adressa.no.

- Dommen understreker betydningen av at driftsomlegginger og oppsigelser skal gå riktig for seg. Oppdal Booking har sviktet på alle punkter. Dette kommer også til uttrykk i rettens vurderinger og ikke minst ved at det er tilkjent uvanlig høye erstatninger for tort og svie. Dette er en gledens dag for Mari Viken og Ingrid Blikken. Jeg er også stolt over hvordan deres kollegaer og fagforeninger har stilt opp for dem hele veien, fortsetter Rotmo.

Brukte ofte tilkallingshjelp

Samlet sett er det rettens oppfatning at den bebudede driftsomleggingen ikke ble fulgt opp på en slik måte at det er sannsynliggjort at bemanningsbehovet ble redusert. Dette er i seg selv tilstrekkelig til at oppsigelsen av verken Blikken eller Viken kan anses å være saklig begrunnet i virksomhetens behov, men retten knytter også flere kommentarer til spørsmålet om oppsigelsen er saklig begrunnet.

Rettens inntrykk er at ledelsen i Oppdal Booking AS etter driftsomleggingen fortsatt var svært interessert i inntektssiden av et fullservicehotell, men lite innstilt på å ta de utgifter som følger med dette. Retten peker også på at det går en grense for hvor lavt bemannet et hotell av denne størrelsen kan være uten at det går på bekostning av hva som er forsvarlig. Fasit for perioden frem mot nedleggelse synes å ha vært en meget omfattende bruk av tilkallingshjelp, og stor usikkerhet for de ansatte om hvordan vaktene skulle dekkes opp.

- Det kan innvendes at bruken av tilkallingshjelp for en del skyldtes høyt sykefravær ved bedriften. Det er imidlertid godt dokumentert for retten at mye av sykefraværet hadde sammenheng med nettopp de dårlige forholdene ved arbeidsplassen, herunder lav bemanning og uforutsigbarhet, konkluderer tingretten.

- For det tredje taler rene bevisbyrdebetraktninger mot å legge til grunn at det rent faktisk var mindre behov for bemanning etter driftsomleggingen. Retten har ikke fått seg forelagt tall som viser at behovet ble redusert. Dette kunne vært gjort gjennom å legge frem bestillinger, timelister og vaktplaner, slik arbeidstakerne ha om og etter hvert fikk rettens kjennelse for. Den uklarhet som dermed oppstår, må arbeidsgiver bære risikoen for.

- Ikke i nærheten av å kunne begrunne avskjed

Blikken ble avskjediget den 6. juni 2013, altså i oppsigelsestiden. Grunnlaget skal være at Blikken har vært forutinntatt og lite konstruktiv, og ute av stand til a samarbeide med ledelsen. Hennes utspill i pressen har vært illojale, og hun har skapt frykt og dårlig stemning blant de øvrige ansatte med sine utfall mot ledelsen.

Etter arbeidsmiljøloven § 15-14 kan en arbeidstaker gis avskjed ved grovt pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold av arbeidsavtalen. Retten er av den oppfatning at de forhold som arbeidsgiver har vist til verken enkeltvis eller samlet gir grunnlag for avskjed.

I dommen heter det: "Det er ikke ført bevis for at Blikken er uten samarbeidsevner i en slik grad at dette kan begrunne avskjed. Tidligere daglig leder ved hotellet Jan Olav Dahle, og nåværende daglig leder ved Oppdal Booking AS, Erik Flå, har forklart seg for retten og gitt karakteristikker som trekker i retning av at hun kan være steil og vanskelig. Langt på vei må imidlertid dette forstås på bakgrunn av den rolle hun hadde som tillitsvalgt, og dessuten de etter hvert svært vanskelige arbeidsforholdene som oppsto på arbeidsplassen. Uansett berettigelsen av den karakteristikk som disse personene har kommet med, er den ikke i nærheten av å kunne begrunne en avskjed. Det sentrale avtaleverket mellom LO og NHO gir dessuten føringer for hvordan slike samarbeidsproblemer skal håndteres.

Det er heller ikke ført bevis for at øvrige ansatte har opplevd Blikken som truende og vanskelig. Tvert om har Blikken fått meget gode skussmål fra samtlige av de tidligere ansatte ved hotellet som har forklart seg for retten. De "anonyme tips" som arbeidsgiver har vist til, kan i en slik situasjon ikke få særlig betydning i vurderingen.

- Arbeidshverdag preget av forfall

Oppdal Booking hevdet i retten at Blikken skadet hotellets omdømme ved uttalelser i media om forholdene i bedriften. Selv om uttalelsene er kritiske, og også kan ha skadet hotellets omdømme, er de etter rettens oppfatning innenfor det som Blikken i den aktuelle situasjonen kunne si, mener retten.

- Det er godt dokumentert at arbeidsforholdene for de ansatte ved bedriften var kritikkverdige. Retten viser her til forklaringer fra tidligere ansatte, som har beskrevet en arbeidshverdag preget av forfall og manglende styring. Retten viser også til uttalelser fra kommuneoverlegen i Oppdal, som betraktet arbeidsmiljøet ved bedriften som sykdomsfremkallende. Den lojalitetsplikt som Blikken har overfor sin arbeidsgiver må nødvendigvis forstas i lys av den behandling hun ble utsatt for, heter det i dommen.