I ettermiddag starter arbeidet ved utlendingsforvaltningen ved politihuset i Trondheim. En ekstra skranke skal inn. Det vil kundene merke.

– Kapasiteten øker fra tre til fire skranker, og det betyr kortere ventetid for å komme inn for timeavtale, sier Siw Hind, seksjonsleder for forvaltning ved Sør-Trøndelag politidistrikt.

Vil gi bedre service

Adresseavisen har de siste årene skrevet jevnlig om lange køer og ventetid for brukerne av utlendingsforvaltningen ved politidistriktet.

– Vi har over tid jobbet systematisk for å redusere ventetiden. For enkelte kunder har ventetiden vært oppe i fem måneder. Det synes vi er for lenge. Vi gleder oss til å kunne gi kundene våre bedre service, sier Hind.

– Hvorfor kommer dette nå?

– Vi gjør dette fordi vi ønsker å prioritere utlendingsforvaltningen, og dekker det av eget budsjett, forklarer Hind.

Ekspederte over 13 000

EØS-borgere som skal være i Norge utover tre måneder må innom utlendingsforvaltningen for å registrere seg. Dersom utlendinger skal jobbe, studere eller ønsker familiegjenforening må de ha oppholdstillatelse. Totalt tolv personer jobber med saksfeltet ved Sør-Trøndelag politidistrikt og de ekspederte i fjor 13417 kunder ved politihuset.

Mandag var det 15 dagers ventetid for å få time for bestilling av oppholdskort, over to måneders ventetid for å få time for EØS-registrering og over tre måneders ventetid for å få time for bestilling av statsborgerskap. Saksbehandlingstiden kommer i tillegg til dette igjen, opplyser Hind.

– Vi utvider nå kapasiteten med 1/3 og dermed vil ventetiden for å få avtale gå ned for alle disse. Den nye skranken skal utstyres med biometri-kiosk. Denne settes inn etter at den travleste pass-sesongen har gitt seg, derfor får vi ikke full utnyttelse av skranken før til høsten, sier Hind.

Seksjonslederen regner med at utlendingsforvaltningen vil være i vanlig drift igjen på mandag, etter at ombyggingen ved politihuset er ferdig.

Gir råd

For å bestille time ved utlendingsforvaltningen må man gå via Utlendingsdirektoratets (UDI) hjemmesider. Hind har følgende råd til sine kunder:

– Dersom tiden strekker til prøver vi i enkelte sakstyper å ta imot søknad, drive saksbehandling og bestille oppholdskort i løpet av et og samme besøk. En nødvendig forutsetning er da at all nødvendig dokumentasjon tas med ved timeavtale, da går saksbehandlingen raskere. Hva som må være med fremgår av sjekklista på UDI sin nettside.