Fra 2014 må alle ansatte, studenter og besøkende betale for å parkere ved NTNU.

Innføring av en ny parkeringspolitikk betyr at det blir avgifter for timeparkering på lik linje med andre deler av byen.

Månedsleie på 500 kroner

Månedsleien vil variere fra 250 til 500 kroner i måneden avhengig om parkeringsplassen ligger på Dragvoll, Gløshaugen, Tyholt eller Kalvskinnet. Samtidig som avgiftssonen utvides til samtlige 2500 parkeringsplasser ved universitetet, legges det til rette for at flere skal bruke sykkel til og fra campusene.

På Dragvoll og på Tyholt (Skipsmodelltanken/Marinteknisk senter) vil månedsavgiften bli 250 kroner, mens ansatte og studenter på Gløshaugen og Kalvskinnet må ut med det dobbelte.

Fire nye sykkelgarderober

I sokkeletasjen på Byggeteknikk ved NTNU viser Nils Jørgen Moltubakk stolt fram en splitter ny garderobe på rundt 20 kvadratmeter med dusjer, garderobeskap og tørkeskap.

- Garderoben er beregnet på «sportssyklister» som har behov for en dusj før de begynner på jobb. Her får syklistene dekket både omklednings- og tørkebehov, forteller seniorrådgiveren ved NTNUs eiendomsforvaltning.

Kombinasjonen ferietid og et nyopprettet tilbud gjør at bare et fåtall av garderobeskapene er i bruk. Moltubakk regner imidlertid med at flere av skapene blir opptatt når tilbudet blir mer kjent og flere ansatte er tilbake etter ferien.

Færre plasser på Gløshaugen

I Realfagsbygget er en enda større garderobe under bygging. Totalt blir det fire nye garderober på Gløshaugen med plass til over 200 garderobeskap. På utsiden av byggene som huser de fire garderobeanleggene skal det også bygges låsbare sykkelskur.

Som et ytterligere tiltak skal antallet sykkelstativ økes fra rundt 400 til 800 på Dragvoll og fra 20 til 50 på Kalvskinnet.

Avgiftsparkering, færre antall parkeringsplasser og bedre tilrettelegging for syklister og motorsykkelførere skal bidra til å redusere biltrafikken til og fra universitetsområdene på Dragvoll, Gløshaugen, Tyholt og Kalvskinnet. Planen innebærer at antall parkeringsplasser for besøkende økes.

Det samme gjør antall handikapplasser. Samtidig reduseres antall p-plasser for ansatte og studenter. Også nybygget til Norsk institutt for naturforskning (Nina) bidrar til å redusere antall p-plasser. Reduksjonen av antall plasser gjelder i hovedsak Gløshaugen som fra neste år vil få 183 færre p-plasser.

Miljøvennlig transport

Arbeidet med innføringen av en ny parkeringspolitikk er allerede i gang.

- I første fase i høst blir det fokus på de positive virkemidlene. Det gjøres ved å legge til rette for at ansatte, studenter og besøkende skal kunne velge miljøvennlige transportmidler til og fra NTNU, forteller driftssjef Jørn-Wiggo Bergquist.

Utenom avgiftsparkering og bedre tilrettelegging for syklister skal NTNU etablere en elbilpool med ti el- og hybridbiler og skilte nye p-plasser for elbiler og motorsykler.

Universitetet har også innledet et samarbeid med AtB for å tilrettelegge tilbudet for ansatte og studenter. Det samme gjelder flybussene.

Det blir avgift på 2351 plasser. Foto: Inger Sakshaug
NTNU bygger fire nye garderober for syklister på Gløshaugen, forteller seniorrådgiver Nils Jørgen Moltubakk i NTNU eiendomsforvaltining Foto: Glen Musk