- Personen var svært heldig som slapp fra denne ulykken uten alvorlige skader. Det kunne gått virkelig ille, sier distriktsleder Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.

- Det var veldig våkent gjort av føreren av vogntoget som fikk satt ned farten før han treffer hengeren., fortsetter Johansen.

Up-sjef Per Einar Hollum mener også at føreren av vogntoget reagerte kjapt.

– Det viser at når man har lavere fartsgrenser har man en bedre mulighet til å reagere og unngå en del farlige situasjoner.

Trailersjåfør Øystein Trustrup som kjørte vogntoget som møtte hengeren

- Da jeg så hengeren komme mot meg var det bare en ting å gjøre. Jeg måtte trykke på bremsen, sier Trustrup.

Han greide å nesten stoppe vogntoget før det smalt.

- Det var et bra smell. Hengeren snudde seg nesten 180 grader, forteller Trustrup.

- Var du redd?

- Det gikk greit, sier sjåføren, som ble lettet da han så at kvinnen i personbilen ikke var skadd.

Ulykken skjedde sør for Åsen onsdag i forrige uke. En kvinne ble sendt til legevakt til sjekk etter ulykken.

Høyt tyngdepunkt et problem

Up-sjefen mener at det kan se ut som hengeren er feil lastet.

– Det kan se ut som hengeren er lastet for høyt og har feil tyngdepunkt, sier Hollum

Johansen synes det er vanskelig å si ut ifra videoen om lasten er forsvarlig sikret.

- Det kan se ut som bilen blir utsatt for en brå påvirkning, enten en vindkule som tar tak i lasten eller at dekket punkterer, som gjør at hengeren skrenser.

Han forteller at høyt tyngdepunkt på last kan være et problem.

- Hvor høy lasten kan være er avhengig av hvilken henger man har og type last, men tyngdepunktet bør alltid være så lavt som mulig, sier Johansen.

Får bilder av skrekkeksempler

Distriktssjefen får tilsendt en del bilder av skrekkeksempler på dårlig sikret last på trønderske veier.

- Vi får en del reaksjoner på last som er dårlig sikret. Hovedregelen bør være at man holder seg til lastebegrensningene til hengeren, sier Johansen.

Likevel velger noen førere å kjøre uten å sikre lasten skikkelig.

- Jeg har inntrykk av at noen prøver å få alt på hengeren slik at man slipper å ta flere turer, mener Johansen.

Sikre med stropper

Johansen oppfordrer førere til å sikre lasten skikkelig.

-Den bør sikres med stropper som tåler belastningen av det som er på hengeren. Stroppene bør strammes nok, sier han.

Trygg Trafikk får også tilsendt bilder av last som stikker ut fra bagasjerom og hengere.

-Unngå at last stikker ut fra hengere. Det kan være veldig trafikkfarlig, sier Johansen.

Adressa.no har vært i kontakt med politiet, som ikke kan kommentere saken tirsdag kveld siden den er under etterforskning.