Det viser en undersøkelse IPSOS MMI har foretatt på vegne av Gjensidige. Lavere utgifter til drivstoff, bompenger, parkering og ferje ser ut til å være viktig når folk i Midt-Norge skal kjøpe elbil. Mange kjøper elbil som en ekstra bil i tillegg til de bilene folk allerede har.

Kostnadene teller

–Når driftskostnadene er det viktigste incentivet ved vurdering av elbil-kjøp, og at de aller fleste har en eller flere fossilbiler (bensin/diesel) i tillegg, er det interessant å stille spørsmål ved om totalregnskapet blir mer miljøvennlig, sier informasjonssjef Pål Rune Eklo i Gjensidige.

35 prosent svarer at miljøvennlighet har meget stor betydning for å velge elbil. Bare 16 prosent mener at el-bilkjøpet gir mye bil for pengene. Det er små forskjeller i holdningene mellom hele befolkningen og de som allerede eier eller har planer om å kjøpe elbil.

Kjøring i kollektivfelt

Spørsmålet de fikk var: Hvor stor betydning tror du følgende faktorer har for folk når de vurderer å kjøpe elbil? Alternativene var billig i bruk, miljøvennlig, kjøring i kollektivfelt og man får mye bil for pengene, der den siste scoret desidert lavest.

Funn fra undersøkelsen (tall for landet som helhet i parentes) viser at to prosent har elbil i Midt-Norge (to prosent). 14 prosent sier de har planer om å kjøp elbil (21 prosent). Hele 86 prosent som har eller har planer om å kjøpe elbil, har eller kommer til å ha en eller flere fossilbiler i tillegg til elbilen (74 prosent).

Billig i bruk

32 prosent sier det har meget stor betydning at elbilen kan kjøre i kollektivfelt (34 prosent). 35 prosent svarer at elbil er miljøvennlig (39 prosent). 56 prosent sier at elbil er billig i bruk (49 prosent). 16 prosent svarer i undersøkelsen at man får mye bil for pengene (18 prosent).