STØREN: Linda Hofstad Helleland (H), som er leder i Stortingets transportkomité, er svært tilfreds med at regjeringen legger penger på bordet for å få gjort noe med den ulykkesbelastede strekningen Vindalsliene - Korporals bru i Sør-Trøndelag.

– Det betyr at man nå kan starte den konkrete prosjekteringen av denne strekningen, og at den kan stå ferdig to år tidligere enn opprinnelig planlagt. Jeg har tro på at Vegvesenet kan begynne å stikke spaden i jorda allerede neste år, sier Hofstad Helleland.

De siste dagene har hun og Stortingets transportkomité reist gjennom Trøndelag for å bli oppdatert på planer og prosjekter innenfor samferdselssektoren i Trøndelag. Nå kan lederen i transportkomiteen la det lekke ut at regjeringen legger penger på bordet for å få fart på en av strekningene på den planlagte Trondheimsveien - E6 mellom Melhus og Ulsberg.

Helhetlig utbygging er målet

I møte med lokalpolitikere, fylkespolitikere og regionale veimyndigheter på Støren onsdag understreket alle at en helhetlig utbygging av veistrekningen mellom Melhus og Ulsberg er nødvendig. Prosjektet har en helhetlig økonomisk ramme på 13,5 milliarder kroner. Statens vegvesen lover nå å sette fart i planleggingen av hele strekningen, slik at alle reguleringsplaner kan være på plass i mai 2016.

Linda Hofstad Helleland er tilfreds med at Statens vegvesen nå vil gjennomføre planleggingen raskere, og hun er enig i at en helhetlig utbygging er den riktige måten.

– Men akkurat denne strekningen i Vindalsliene er så ulykkesutsatt at vi var nødt til å få gjort noe med den raskt. Den nye regjeringen fant penger på statsbudsjettet for å planlegge nye veistrekninger. Og for prosjektet Trondheimsveien er dette den eneste strekningen som er ferdig planlagt. Derfor ønsker regjeringen å bevilge penger i revidert statsbudsjett slik at prosjekteringen kan komme i gang nå. Det gir raskere fremdrift for en av de verste flaskehalsene på strekningen. Så fortsetter vi arbeidet med å få på plass en helhetlig utbygging av den øvrige strekningen, sier hun.

Prosjektet som nå får 20 millioner til prosjektering omfatter utbygging av E6 på om lag 7,5 kilometer gjennom Midtre Gauldal kommune. Utbyggingen av denne strekningen er kostnadsberegnet til 830 millioner kroner.

– Kan bygges på fem år

Kjetil Strand, strategidirektør i Statens vegvesen, sa på møtet med Stortingets transportkomité at hele den nye veistrekningen på E6 mellom Melhus og Ulsberg kan bygge på fem år, dersom prosjektet utbygges i sin helhet som ett prosjekt.

– En helhetlig utbygging betyr mellom fem og 10 prosent i reduserte utgifter fremfor å bygge den ut stykkevis og delt, sa Strand.

Fylkesordrører Tore O. Sandvik understreker at lokale og fylkeskommunale politikerne har tatt belastningen ved å vedta å søke om bompengefinansiering for 3,5 milliarder av den totale kostnadsrammen på 10 milliarder. Nå etterlyser han at staten følger opp og garanterer statlig finansiering for hele prosjektet og en helhetlig utbygging gjennom et nytt statlig utbyggingsselskap.

Bra med fremdrift

Tore O. Sandvik er glad for bevilgningene som fremskynder arbeidet med å fjerne flaskehalsen i Vindalsliene.

– Alt som kan fremskynde prosjektet er veldig bra. Dette veiprosjektet er overmodent, og jeg forventer at dette bare er starten på en helhetlig utbygging. I valgkampen var høyrepolitikere fra Sør-Trøndelag ute med lovnader om helhetlig og rask utbygging av E6. Nå sier Vegdirektoratet i sine planer at de kan gjøre hele prosjektet ferdig på fem år. Da forutsetter jeg at dette er starten på en slik plan fra regjeringen. Veien kan stå ferdig i 2023 - med da må regjeringen følge opp, sier Sandvik.

Fylkesordføreren har tidligere vært svært kritisk til Høyres finansieringsplaner for nye veiprosjekter - såkalte OPS-løsninger (offentlig - privat samarbeid) Nå er det nye toner fra den kanten.

– Nå er det en ny regjering på plass, og de ønsker OPS-løsninger. Vi forholder oss til virkeligheten. De lokale politikerne har gjort sitt ved å åpne for bompengeinnkreving av 3,5 milliarder, nå er det staten sin tur. For å si det litt flåsete: Vi gir blaffen i hvordan veien finansieres, bare den blir bygd, sier Aps fylkesordfører i Sør-Trøndelag.