Det er kraftpioneren og generaldirektør for AS Aura på Sunndalsøra, Ragnvald Blakstad, som legger 20 000 på bordet - og som sørger for at flytypen Maurice Farman kjøpes inn. Blakstad har på denne tiden også interesser i Alby ved Østersund samt i kalksteinbrudd ved Flornes mellom Hegra og Meråker.

Endelig til værs

Den relativt spinkle farkosten, som døpes til Olav Tryggvessøn, kommer 11. mars til Stjørdal - med tog. Etter planen skulle den første flyturen skje den 25. mars 1914 klokken 17, men en brakett til et festestag knekker og turen må utsettes. Klokken 19 er det klart for nytt forsøk for flyger Sem Jackobsen, men nå vil ikke motoren starte. Når motoren endelig starter, er det for mørkt til å ta av, skriver Rune Hovd i boka «Værnes - fra høvdingsete til storflyplass». Neste dag er det sterk vind, men vinden stilner utover dagen og omkring klokken 18.00 anser man forholdene gode nok for et nytt forsøk.

«Apparatet rullet lett bortover Kirkesletten og spændingen blandt tilskuerne var stor da maskinen dreiet helt om, satte op en voldsom fart og steg op i sit element. Jubelen brøt løs. Det var et begivenhetsrikt øieblik da «Olav Trygvasøn» kredset over de mange hundre tilskueres hoder og rundt den snart 1000-aarige Wærnes kirke», beskriver Stjørdalens Blad, og fortsetter: «Rundt omkring paa alle gaarder stod folk, skræmt ut ved motorens fryktelige larm, og stirret op mot den merkelige kjæmpefugl».

Den aller første flyturen fra landets nest eldste flyplass gikk over Halsen, langs elva og over ekserserplassen - og varer i sju minutter.

Feirer med flyshow i juni

Flystripa, med eget «flyveskur», legges til Kirkesletta på Værnes der flygingen ikke er til hinder for de andre militære avdelingene som holder til på Værnes.

–Men valget av Kirkesletta er uheldig, ettersom landing og oppstigning bare kunne skje i en retning fordi de øvrige tre sidene er omkranset av Værnes kirke, skog og bygninger. Dette gjorde naturlig nok flystripen svært ømfintlig for vær og vind. I dag er det kun sørøsten som kan gi ekstra utfordringer for flygere som skal lande på Værnes, forteller Hans Olav Løkken, Værnes-historiker og tidligere flygeleder ved Værnes.

PS! På Værnes feires 100 år med flyging to dager til ende 21. og 22. juni i år. Arrangøren varsler om attraksjoner i europeisk toppklasse og venter 50 000 besøkende. Du kan lese mer her: www.varnesairshow.no