- Ved årsskiftet var det 40 prosent i Nord-Trøndelag og 55 prosent i Sør-Trøndelag som hadde tatt båtførerprøven, forteller administrerende direktør i Norsk Test, Bernt Nilsen.

- Trøndelagsfylkene gjør det ikke spesielt bra, fortsetter han.

Ikke stor økning i år

Tallene er basert på anslag som ble gjort da båtførerprøven ble innført. Prøven er kun obligatorisk for dem som er født etter 1. januar 1980, men medregnet i tallet er alle båtførere som burde ta prøven. Også de født før 1980.

I Møre og Romsdal var andelen kun 48,5 prosent.

Og til tross for at det har gått flere måneder siden årsskiftet har ikke prosentandelene blitt vesentlig mye høyere. Halvårstallene for fylkene er ikke klare, men dersom man ser på tallene på landsbasis avslører de at økningen ikke er av særlig betydning.

- Man ser jo at Sør-Trøndelag er klart best i midt-Norge, men de har langt igjen til for eksempel Oslo som ligger på 90 prosent, sier Nilsen.

- Litt Ola Dunk

Nilsen tror det handler om litt typiske norske holdninger når få så velger å ta prøven.

- Det er litt sånn Ola Dunk. Når det ikke er pålagt, så lar folk heller være, sier Nilsen, og sikter til alle som er født før 1980, og som dermed bare lar være å ta prøven.

- Gruppen mellom 30 og 50 år er den mest ulykkesutsatte. De har de største og dyreste båtene, og kjører fortest sier Nilsen, og lar det skinne gjennom at han gjerne skulle sett at flere i denne gruppen tok seg bryet med å ta båtførerprøven.

Kun teoretisk

Båtførerprøven er kun teoretisk, men første mai i år ble det mulig å ta et såkalt ICC-sertifikat i Norge. Det er et internasjonalt sertifikat som også inneholder en praktisk oppkjøring.

- Mange har etterlyst en oppkjøring for båt, og nå har det kommet. Det vil nok øke respekt og interessen for båt når det blir mer kjent, sier Nilsen.

Ifølge Sjøfartsdirektoratet bør man ha ICC for å få leie båt i utlandet.

- I den senere tiden har vi sett at det ordinære båtførerbeviset ikke har blitt akseptert i utlandet. Med et ICC-sertifikat skal det imidlertid gå veldig greit, sier underdirektør Bjørn Reppe i Sjøfartsdirektoratet.

Det viser seg imidlertid at få båtførere kjenner til det nye ICC-sertifikatet. Det bekreftes blant annet av Trondheim Båtforening.

- Tar du en runde blant våre medlemmer vil nok mange spørre «hva er det for noe?» dersom du spør om ICC, spår styreleder Olaf Hjelmeland i båtforeningen.

Les mer om ICC og oppkjøring til båt i Adresseavisen onsdag.