Nå har politiadvokat Kåre Svepstad avgjort saken og gitt den tyrkiske sjåføren et forelegg på 15 000 kroner.
- Vi har tatt beslag i kjøretøyet som sikkerhet inntil forelegget er betalt. Han har også fått et bruksforbud som betyr at han må ordne opp i de tekniske manglene før han kan kjøre videre, sier Svepstad til Adresseavisen.
Utenlandsk vogntog fikk bruksforbud
Tauet til Steinkjer
Det var søndag ettermiddag at politiet rykket ut til den ungarske semitraileren som fikk problemer i snøværet på E6 i Kvam, nord for Steinkjer sentrum.
Statens vegvesen ble tilkalt og ga vogntoget hjullås søndag kveld. Mandag ble vogntoget tauet ned til bilbergingstomta i Steinkjer sentrum.
- Vi har funnet ut at enkelte av dekkene var ulovlig merket, og at de i realiteten er sommerdekk, sier Torodd Østerås, seksjonssjef ved trafikant og kjøretøy-avdelingen i Statens vegvesen Nord-Trøndelag til Adresseavisen.
- Han må enten skifte til lovlige vinterdekk eller vente til våren, sier Østerås.
16 000 kroner i bot for å kjøre uten bombrikke
Falsk merking
Godkjente vinterdekk har ofte bokstavene «M + S» uthevet på selve dekket. Bokstavene står for «mud and snow».
- Disse bokstavene var svimerket inn i dekkene, og de lignet ikke på vinterdekk, verken i mønster eller spordybde, forklarer Østerås.
Det ble derfor enkelt for inspektørene å avsløre at dette var sommerdekk. Sjåføren hadde også noen kjettinger med i lasten, men de var ikke tilpasset hjulene.
Luker ut vogntog med dårlige dekk
- Blir som en curlingstein
- Sjåføren viste manglende dømmekraft og utsetter både seg selv og andre for uakseptabel risiko. Dette blir som en curlingstein. Vogntoget sklir godt på isen og kan lette komme ut av kontroll, sier han, og beskriver det som «grovt uaktsomt» å kjøre med sommerdekk på de rådende veiforholdene i Trøndelag.
Østerås mener de utenlandske transportaktørene har skjerpet seg de siste to årene, og de har blitt flinke til å følge norske regler og krav.
- De siste to årene har det blitt vesentlig bedre, men det er jo alltid noen som ikke har alt i orden. Noen ganger kan man også lure på sjåførferdighetene, men som regel er de tekniske kravene på kjøretøyet i orden, hevder Østerås.