Mandag fikk kundene til det midtnorske bredbåndsselskapet Loqal en epost hvor de ble spurt om å oppgi brukernavn og passord til sine epostkontoer. «Denne meldingen er fra pulten til Loqal Bredbånd meldingssentralen til alle epostkontoeiere. Vi er nå oppgraderer vår database. For å unngå stenge kontoen din, blir du bedt om å oppdatere din e-postkonto», heter det i eposten.

- Vanskelig å stoppe

Kundene ble fortalt at hvis de ikke svarte på eposten, ville de miste e-postkontoen permanent.

- Det er helt klart at folk som ikke har så mye peiling på data kan la seg lure. Jeg har selv fått henvendelser fra en eldre mann som var usikker på om dette var svindel, sier Knut Sørgjerd, som ble gjort oppmerksom på dette av en bekjent.

Daglig leder Alf Egil Husby i Loqal forteller at de har hatt 2-3 slike hendelser de siste ukene.

- Det er vanskelig å stoppe slike svindelforsøk, de sendes vanligvis fra utlandet, sier Husby.

Loqal, som eies av TrønderEnergi, har nå lagt ut en advarsel på sine nettsider.

Ligner banksvindel

Husby forteller at bredbåndsselskapene allerede har tilgang til den informasjonen de trenger, og derfor aldri vil etterspørre verken brukernavn eller passord.

- Dette gjøres for å få tilgang til epostkontoen din. De kan da lese og skrive mail i ditt navn, og bruke informasjonen til økonomisk vinning. Det kan sammenlignes med svindel av bankkort, sier Husby.

Epostene er ofte oversatt med et oversettingsprogram, og kjennetegnes derfor med dårlig språk og gramatikk. Han er usikker på hvor svindlerne får epostadressene fra.

- Epostadressene de bruker kan være allment tilgjengelig, eller de kan kjøpe informasjonen av andre selskaper. Hacking kan også være en mulig årsaken, sier Husby.

Han forteller at de har fått flere henvendelser om epostene, men har ikke hørt at noen har blitt lurt.