–Tallene vi ble presentert for i dag viser at AtB vil gå med et underskudd på 108 millioner kroner i 2014. I april fikk vi vite at underskuddet ville bli på 50 millioner. Nå har det altså doblet seg. Selskapet er en skandale, det eneste som nytter nå er å slå det konkurs, sier Frps Morten Ellefsen.

Fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) sier konkurs i AtB ikke er en løsning på de utfordringene kollektivtrafikken i Sør-Trøndelag står overfor.

Fylkespolitikerne i Sør-Trøndelag fikk seg et sjokk da fylkesrådmannen i dag la frem status for økonomien så langt i 2014. Hovedutfordringen for fylkeskommunen er uten tvil kollektivtrafikken. Tall fra fylkesadministrasjonen viser at AtB sliter økonomisk. På fylkestinget i april fikk ledelsen i selskapet massiv kritikk fra politikerne for manglende økonomisk styring. Underskuddet i 2013 var på 125 millioner kroner, og i april trodde politikerne at underskuddet i 2014 skulle bli rundt 50 millioner. En rekke pålegg ble gitt av fylkestinget i april, blant annet kutt i rutetilbud over hele fylket og fjerning av gratis ferjebillett for elbiler. Nå kommer det ytterligere innsparinger på grunn av de forværrede tallene.

Oppvask på Frøya

Om 14 dager møtes fylkestinget i Sør-Trøndelag til fylkesting på Frøya. Der skal budsjettet for 2014 revideres, og det er duket for en real oppvask om AtB - nok en gang. De nye tallene for 2014 får Frps gruppelder, Morten Ellefsen, til å lete frem de store ordene.

–Jeg fikk sjokk da jeg ble presentert for disse tallene i dag. AtB ligger an til å bruke 108 millioner kroner mer enn det beløpet vi politikerne har sagt de kan få gjøre. Selv etter et kutt i rutene og justeringer er gjennomført fortsetter den negative utviklingen i selskapet. Jeg hadde trodd at kuttene vi vedtok i april var det som skulle til for å få ordnet opp, men denne skandalen fortsetter. Vi fikk inntrykk av at AtB nå hadde ordnet opp, men nå ser jeg ingen fremtid for dette selskapet. Fylkeskommunen må sørge for at de havner i skifteretten på grunn av dette, mener Ellefsen.

–Du risikerer å stanse all kollektivtrafikk i Sør-Trøndelag gjennom å sende AtB til skifteretten. Er det forsvarlig politikk?

–Det kan vi ikke gjøre, men AtB har gjort det klart at de ikke behersker den jobben de er satt til å gjøre. Ved en konkurs må det bli opp til konkursboet å holde driften oppe. I mellomtiden må vi sørge for at alle anbud hentes inn på nytt. Vi trenger å starte med blanke ark igjen. Vi kan ikke fortsette å flytte penger fra videregående skoler og andre områder av virksomheten og over på AtB, sier Ellefsen.

Konkurs er dyrere

Fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) sier det er helt uaktuelt å slå AtB konkurs. Han mener det vil bety en langt dyrere kollektivtrafikk i fylket.

–Ved en konkurs må vi likevel sørge for at bussene går. Da må selskapene kjøre for oss på regning i ett eller to år til nye anbud er på plass. Det er en langt dyrere løsning. Vi kan jo selvsagt også bare slutte å drive kollektivtrafikk ved en konkurs i AtB, men jeg tror ikke det er en løsning noen vil være interessert i. Fylkeskommunen har ansvaret for dette, og vi skal nå arbeide med å finne løsninger på budsjettsituasjonen, sier Sandvik.

Tore O. Sandvik sier økningen i budsjettunderskuddet nå, sammenlignet med situasjonen i april da saken var oppe til behandling sist, er at det i mellomtiden har kommet nye prognoser som viser at økningen i antall passasjererer har stanset opp.

–Det er viktig å huske at tallene som kommer nå er i forhold til hva vi la opp i budsjettet for 2014. Da vi behandlet budsjettet for 2014 visste vi ikke at veksten i passasjertall hadde stanset helt opp. Vi budsjetterte med vekst gjennom hele året, men økningen har stanset opp. Derfor svikter inntektene også. Men pengene må dekkes inn, og vi starter nå dette arbeidet frem til fylkestinget om 14 dager, sier Sandvik.

Øker prisen på buss

Når fylkestinget kommer sammen på Frøya 17. juni må de revidere budsjettet for 2014, og finne dekning for budsjettunderskuddet på kollektivtrafikken. I skissen som onsdag ble lagt frem for fylkestingsrepresentantene legger rådmannen opp til et forslag som betyr økte takster på til sammen 17,5 millioner kroner fra 1. august. 10,5 millioner skal hentes inn gjennom å justere opp beregningene for passasjerinntekt mens de resterende 80 millionene skal dekkes inn gjennom å justere ned renteutgiftene (41,5 millioner), ikke sette av penger på disposisjonsfond (35 millioner) og redusere avdrag på lån (3,5 millioner kroner).

Konkurs: Frps Morten Ellefsen vil slå AtB konkurs etter at nye budsjettprekker ble kjent i dag Foto: Glen Musk, ADRESSEAVISEN