Onsdag skrev Adresseavisen at det i fjor var siste gang E.C Dahls tappet julebrusen sin fra bryggeriet i Trondheim. Reaksjonene fra julebrus-tørste trøndere har det siste døgnet ikke latt vente på seg på sosiale medier.

- Blir aldri den samme igjen

De aller fleste er negative til at julebrusproduksjonen nå flyttes til Gjelleråsen. Under saken Adresseavisen postet på sin Facebook-side lyder noen av kommentarene slik:

«Dahls julebrus blir aaaaaaaaaaaldri den samme igjen.»

«Nei bare tanken på at den e tappa på ainna plass, bli smaken helt ainna.»

«Nei søringan har ikke snøre te å få te det samme som Trøndelag greie.»

«Alle skulle latt være å kjøpe den. Da hadde det blitt en annen dans. Blir aldri det samme igjen.»

«Glem det! Uten patriotismen gir den vel julen en bismak?»

Se også: Her tappes den siste julebrusen i Trondheim

- Vi må vel prøve

Men ikke alle er like negative til at tappestedet flyttes. Innimellom de negative kommentarene kommer det frem et par positive:

«Den er nok mye bedre.»

«Så lenge de beholder de gode gamle samme glassflaskene så tror jeg ikke smaken blir så veldig annerledes. Men har ikke stor tro på 0,5 og 1,5l i plastflasker nei.»

«Vi må vel prøve den først vel? Æ skal vertfall det!»

«Julebrusen smake nok det samme, det handle vel mer om at det er printa i haue dokkers at det er brygga i heimbyen, ser frem til julebrusen. Blir godt uansett hvor den er tappa»

Følg Adresseavisen på Facebook,Instagram og Twitter

Minimale smaksforskjeller

Kommunikasjonssjef i Ringnes AS, Nicolay Bruusgaard, håper trønderne ikke boikotter julebrusen.

- Oppskriften er identisk og derfor vil smaken også være den samme. Vi kan naturligvis ikke garantere at det ikke er ørsmå smaksforskjeller på grunn av forhold som ulikt vann og nye plastflasker, men vi gjør alt vi kan for at smaken blir slik den alltid har vært. Det handler om tradisjoner og at det er mye følelse knyttet til produktet, sier Bruusgaard.

Bruusgaard forteller at brusproduksjonen ble besluttet flyttet fra Trondheim til Gjelleråsen i 2012 i forbindelse med overgang til ny emballasje på brus.

- Dette gjorde vi for å sikre brusproduksjon i Norge og over tusen arbeidsplasser. Det åpnet også for at vi kunne investere i Dahls Bryggeri til å bli et moderne, bærekraftig ølbryggeri for fremtiden. Det klarte vi, mye takket være lokalt engasjement og støtte, sier Bruusgaard.

Les også: 120 ansatte har fått sine oppsigelser