Adresseavisen skriver fredag om prisforskjeller mellom produkter markedsført mot menn og kvinner. Blant annet koster en dusjsåpe fra Palmolive koster 29,30 kroner for menn, mens samme dusjsåpen markedsført mot kvinner koster 36,90 kroner.

Undersøkelser både i England og USA viser også at kvinner betaler mer enn menn for tilsvarende produkter. En undersøkelse gjennomført av Forbrukerrådet i New York viser at kvinner i snitt betaler syv prosent mer for produktene markedsført mot dem.

LES OGSÅ (PLUSS): - Her må kjedene rydde opp

- Bør være samme pris

Linda Henriksen (28) har ikke lagt merke til prisforskjellene som undersøkelsene viser.

- Er det den samme størrelsen på produktene og produktene har det samme formålet så bør det være den samme prisen. Men jeg tror også at menn og kvinner kan bruke de samme produktene, sier Henriksen.

Hun kommer til å være oppmerksom neste gang hun handler i butikken.

- Jeg kommer til å sjekke prisene neste gang, sier hun.

- Ikke samme målgruppe

Adresseavisen har spurt sine lesere om de synes det er greit at det er prisforskjeller mellom menn og kvinner. Klokken 14 hadde 10 684 personer stemt. 57 prosent mener at det ikke er greit at det er prisforskjeller mellom kjønnene. 40 prosent mener det er helt greit at det er prisforskjeller, mens tre prosent av de som har stemt så langt vet ikke om de synes det er greit.

Hans Martin Storrøsten (28) er enig med flertallet i avstemningen i at det ikke er greit med prisforskjeller mellom kjønnene.

- Det bør være den samme prisen hvis det er det samme produktet. Men dette er ikke en forskjell som jeg har lagt merke til, sier Storrøsten.

Han tror at det kan være prisforskjeller fordi produktene er rettet mot forskjellige målgrupper.

- Det er rart at kvinner betaler mer. Kanskje sjekker en del ikke prisen eller det er lettere å sette forskjellige priser basert på kjønn fordi produktene ikke har samme målgruppe, sier han.

Rettferdig prissetting

Rosalind Sveinsdottir (50) har heller ikke lagt merke til at det er forskjellige priser på, for eksempel på dusjsåpe og deodorant.

- Det er ikke greit. Det må være en rettferdig prissetting for begge kjønn. Jeg kan ikke se for meg at produktene rettet mot kvinner koster mer å produsere, sier Sveinsdottir.

Rosalind Sveinsdottir har ikke lagt merke til prisforskjellene. Foto: Charlotte Ø. Sundberg
Linda Henriksen kommer til å sjekke prisene neste gang hun er i butikken. Foto: Charlotte Ø. Sundberg
Hans Martin Storrøsten mener det bør være like priser. Foto: Charlotte Ø. Sundberg